دانش و فناوری

فسیل 560 میلیون ساله اولین شکارچی شناخته‌شده در تاریخ کشف شد

دانشمندان بر روی سنگی که تخمین زده می‌شود قدمت آن به 557 تا 562 میلیون سال پیش می‌رسد، فسیل پوشش بیرونی یک موجود لوله‌ای شکل با شاخ‌های تاب‌دار را پیدا کرده‌اند که احتمالا از تبار مرجان‌هاست. محققان می‌گویند این موجود همچنین قدیمی‌ترین شکارچی شناخته‌شده به حساب می‌آید.

«فرانکی دون»، دیرینه‌شناس موزه تاریخ ملی دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «اکثر فسیل‌های دیگری که از این بازه زمانی پیدا کرده‌ایم، شکل بدنی مشخصی ندارند و معلوم نیست که چه ارتباطی به حیوانات زنده کنونی دارند. ولی فسیل این شکارچی به وضوح اسکلتی با شاخک‌های پرتراکم دارد که احتمالا در آب حرکت می‌کرده و مثل مرجان‌ها و شقایق‌های دریایی امروزی، غذاهایی که در کنارش در حال حرکت بوده را به دام می‌انداخته است.»

قدمت سنگی که فسیل این شکارچی در آن پیدا شده به دوره‌ای مملو از موجودات عجیب برمی‌گردد، مدت‌ها قبل از انفجار کامبرین که باعث به وجود آمدن موجوداتی با شباهت‌های بالاتر به حیوانات فعلی شد. این گزنده‌تبار 20 سانتی‌متری اما بسیار شبیه موجوداتی به نظر می‌رسد که در دنیای مدرن ممکن است در بسترهای مرجانی دریا دیده شوند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%81%d8%b3%db%8c%d9%84'>فسیل</a> اولین شکارچی تاریخ

محققان می‌گویند: «کشف ما نشان می‌دهد که طرح بدن مرجانیان حداقل 20 میلیون سال زودتر [از انفجار کامبرین] به تثبیت رسیده است.» این کشف مهم نظریه‌ای را تایید می‌کند که می‌گوید دوره ادیاکاران مبدأ ظهور حیوانات مدرن بوده است. چون نطفه حداقل یکی از گروه‌های حیوانی که امروز می‌شناسیم، در آن زمان کاشته و در دوره کمبرین شکوفا شده است.

فسیل این شکارچی چه نام دارد؟

پژوهشگران نام سرده این حیوان را Auroralumina و نام خود آن را به افتخار سِر «دیوید اتنبورو» که در کودکی در این منطقه به دنبال فسیل می‌گشت، Attenboroughii گذاشته‌اند. این موجود عجیب در بسیاری از ویژگی‌های خود با مرجانیان دوره کمبرین یکسان است، اما برخلاف آن‌ها پوشش بیرونی صاف و بی‌آرایشی دارد.

اندازه بزرگ Auroralumina attenboroughii در مقایسه با سایر خویشاوندانش به معنای این است که این موجود برخلاف ستاره‌های دریایی و مرجان‌ها مرحله‌ای برای شنای آزاد را در طول عمر خود نداشته است. این شرایط شبیه وضعیت شقایق‌های دریایی است که چنین مرحله‌ای ندارند و همیشه در جای خود می‌مانند. نتایج مطالعات دانشمندان در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا