دانش و فناوری

این استارتاپ می‌خواهد با استفاده از سنگ آهک سالانه یک میلیارد تن دی‌اکسید کربن را از جو حذف کند

کارشناسان می‌گویند اگر بشریت بخواهد گرمایش جهانی را محدود یا کم کند، پاک‌کردن دی‌اکسید کربن از هوا اقدامی ضروری خواهد بود. اکنون یک استارتاپ کالیفرنیایی می‌گوید که قادر به انجام این کار است و از سنگ آهک به‌عنوان اسفنج مکنده کربن استفاده می‌کند. این استارتاپ قصد دارد تا سال 2032، سالانه یک میلیارد تن دی‌اکسید کربن را با این روش از جو پاکسازی کند.

استارتاپ «Heirloom Carbon» مستقر در سان‌فرانسیسکو در حوزه فناوری جذب CO2 مشهور است. حتی شرکت مایکروسافت قراردادی با این استارتاپ برای رسیدن به جاه‌طلبی‌ کربن صفر امضا کرده است. همچنین دولت‌ها از نوآوری‌های چنین استارتاپ‌هایی برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود استقبال می‌کنند؛ زیرا انتشار بالای CO2 باعث تخریب محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی می‌شود.

به گفته «شاشنگ سامالا»، مدیرعامل Heirloom، جذب CO2 به‌طور مستقیم از جو مانند «ماشین زمان» ما را به هوای پاک‌تر بازمی‌گرداند. او می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید تغییرات اقلیمی را معکوس کنید و به جایی که هوا پاک بود برگردید، حذف کربن نزدیک‌ترین چیزی است که درواقع برای حذف گازهای گلخانه‌ای قدیمی از هوا داریم». همچنین جذب کربن موضوع اصلی مذاکرات آب‌وهوایی در کنفرانس COP28 خواهد بود. این کنفرانس از 9 تا 21 آذرماه در دبی برگزار خواهد شد.

بلندپروازی استارتاپ Heirloom برای جذب CO2

Heirloom قصد دارد سنگ آهک را که یک ماده معدنی طبیعی است به نوعی اسفنج تبدیل کند و با آن CO2 موجود در جو را جذب کرده و سپس سنگ آهک یا همان اسفنج مملو از دی‌اکسید کربن را برای همیشه در زیر زمین ذخیره کند. علت انتخاب سنگ آهک آن است که در مقادیر زیادی یافت می‌شود. همچنین فقط در ایالات‌متحده به‌اندازه کافی مکان ذخیره‌سازی برای تمام گازهای گلخانه‌ای که از انقلاب صنعتی منتشر شده‌ است، وجود دارد.

براساس نظر هیئت تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد یا IPCC که جلسات کنفرانس COP را هدایت می‌کند، اگر بخواهیم گرمایش جهانی را به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای قبل از صنعتی‌شدن برسانیم، استقرار سیستم‌های جذب و ذخیره کربن امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

استارتاپ Heirloom هدف خود را حذف سالانه یک میلیارد تن دی‌اکسید کربن تا سال 2035 اعلام کرده است. براساس گفته‌های آکادمی ملی علوم ایالات‌متحده، باید هر سال 10 تا 20 میلیارد تن کربن تا پایان قرن حذف شود. به‌نظر می‌رسد اقدام استارتاپ کالیفرنیایی برای حذف یک میلیارد تن دی‌اکسید کربن، قدمی بزرگ باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا