دانش و فناوری

رویکرد فعال معاونت علمی از لحاظ مراجعه به دانش بنیان‌ها

دهقانی تاکید کرد؛

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به رویکرد فعال معاونت علمی از لحاظ مراجعه به دانش بنیان‌ها گفت: پیش از این معاونت، رویکردی غیر فعال از نظر مراجعه به مجموعه ها و شرکت های دانش بنیان داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، توافق نامه برش استانی قزوین با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سید محمد مهدی علائی، استاندار قزوین امروز دوم تیر ماه در محل این معاونت امضا شد.

روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بحث خود را به تبیین طرح برش استانی اختصاص داد و در توضیح آن گفت: معاونت علمی تا پیش از دولت سیزدهم، رویکردی غیر فعال از نظر مراجعه به مجموعه ها و شرکت های دانش بنیان داشت؛ بدین معنا که شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و … خود به معاونت مراجعه کرده و از معاونت درخواست حمایت می کردند؛ از این رو، آن ها که مسیرها را به خوبی پیدا کرده بودند و ارتباطات بیشتری داشتند با سهولت بیشتری با معاونت علمی، ارتباط گرفته و از حمایت ها و منابع بهره مند می شدند.

وی ادامه داد: مساله دومی که ضرورت برنامه برش استانی را برجسته کرد، تحقق هم افزایی میان بخش های مختلف زیست بوم بود؛ از آن جایی که هزینه ها بدون هماهنگی با هم صرف می شد و در چند هدف ویژه متمرکز نبود، در نتیجه اثر نهایی ویژه ای هم نمی‌توانست داشته باشد. به خاطر دارم روزهای اولی که به عنوان معاون علمی رئیس جمهور در جلسه ای به دیدار مقام معظم رهبری رسیده بودم، در محضر ایشان من باب کسب تکلیف، وظیفه معاونت علمی را هماهنگ کنندگی، پشتیبانی کنندگی و حمایت کنندگی همه دستگاه های کشور عنوان کردم که اتفاقا مورد تائید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و وزیر علوم و وزیر صمت را هم به این رسالت (هماهنگ کنندگی) معاونت علمی توجه دادند.

به گفته دهقانی، از این رو، مساله دوم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در برنامه برش استانی علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان این بود که چگونه می توانیم تلاش هایی که معاونت علمی را به عملیاتی کردن برنامه برش استانی رهنمون کرد. در مجموعه های مختلف انجام می شود را هم افزا کنیم. استانداری، پارک های علم و فناوری وزارت علوم و بخش خصوصی همه هزینه می کنند اما مساله اصلی اینجا است که چگونه می توانیم این ها را با هم هم افزا کنیم و این دغدغه،

وی، سومین دلیل طرح برنامه برش استانی را ضرورت برخورداری معاونت علمی از یک رویکرد فعال برشمرد و گفت: رئیس جمهور برای معاونت علمی شاخص هایی را اعم از ارتقای تعداد شرکت های دانش بنیان، اشتغال شرکت ها، محصولات دانش بنیان گردش مالی آن ها و … تعیین کرده بودند. در این راستا، برای تحقق این مهم در استان های کشور از همین طرح برش استانی بهره گرفتیم تا سهم هر یک از استان ها در سبد کالای معاونت علمی مشخص شود و استانداران، نمایندگان معاونت علمی در این حوزه شوند و ابزارهای حکمرانی را در دست بگیرند.

دهقانی ادامه داد: بر این اساس، این مسئولیت‌ها را به دوش استاندار گذاشته و برای انجام این مهم، اختیاراتی اعم از اختیارات مالی تسهیلاتی تبصره ۱۸، منابع اعتبار مالیاتی را او ارائه خواهیم کرد.

به گفته وی، این مجموعه تفکر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را به مفهوم برش استانی علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان رساند و دراین راستا با پنج استانی که علاقه‌مند بودند کار کلید خورد و در دور بعدی استان های دیگر در دستور کار قرار خواهند گرفت.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: توافق نامه ای که امروز امضا شد، کاملا یک برنامه عملیاتی جدی است که این برنامه را در استان های دیگر هم جلو رفته ایم و استان های بعدی هم در دستور کار است.

صادق توسلی زاده، رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، طی سخنانی گفت: در استان قزوین دو پروژه را در دست انجام داریم، یکی بحث بازار سهم آب بود که استان قزوین از این پروژه به صورت کامل و جامع حمایت کرده بود و ما هم بحث دانش بنیانی آن را سال گذشته در معاونت علمی ثبت کردیم و دوم بحث پروژه کاج ( کاهش آسیب های جاده ای ) است که در این راستا تحلیل داده خوبی صورت گرفت و مقرر شد در قالب پایلوت پروژه کاج را در استان قزوین اجرا کنیم.

سید محمد مهدی اعلایی، استاندار قزوین دیگر سخنران این جلسه هم ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت علمی برای توسعه حوزه های دانش بنیان در استان قزوین اظهار داشت: با اراده دکتر دهقانی و حمایت هایی که اتفاق افتاد، سرعت رشد ظرفیت‌های دانش بنیان در استان قزوین بیشتر شده و ما بیش از این تلاش خواهیم کرد تا استان قزوین بتواند در حوزه های دانشی، توسعه بیشتری داسته باشد.

وی ادامه داد: از معاونت علمی هم تقاضا دارم مثل گذشته پشتیبان فعالان حوزه دانش بنیان استان قزوین باشد و حمایت هایی که برای این استان در نظر گرفته شده است، به زودی جذب شود و به عرصه پروژه و پدیده برسد. خوشحالیم وعده ای که داده شده بود، با عنایت معاون علمی رئیس جمهور، عملی شد و امیدواریم این توافق نامه منشا خیر و برکات برای استان و کشور باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا