دانش و فناوری

مدیر عامل Quora، آدام دی آنجلو، در مورد هوش مصنوعی، پلتفرم ربات چت پو، و اینکه چرا OpenAI یک رقیب نیست صحبت می کند.

نوامبر گذشته، آدام دی آنجلو خود را در کانون یکی از بزرگترین جنجال ها در صنعت فناوری یافت. هیئت مدیره OpenAI – استارت‌آپ 80 میلیارد دلاری که در زمینه هوش مصنوعی پیشرو است – به طور ناگهانی مدیر عامل خود، سم آلتمن را به خدمت گرفته بود تا چند روز بعد دوباره او را به سمت خود بازگرداند. دآنجلو در هیئت مدیره ای بود که آلتمن را برکنار کرد… و او در هیئت مدیره ای بود که او را دوباره به خانه بازگرداند. مرخصی هیئت مدیره

مطمئناً زمان سختی برای OpenAI بود، اما شاید برای D'Angelo دو برابر بود، زیرا درام در حال پخش بود در حالی که شرکت خودش، Quora، گام‌های بزرگی به سمت هوش مصنوعی برمی‌داشت.

Quora، سایت پرسش و پاسخ جمع‌سپاری D'Angelo که یکی از بنیان‌گذاران و رهبری آن به‌عنوان مدیرعامل بود، در حال ساخت یک پلتفرم هوش مصنوعی برای خودش و در عین حال جمع‌آوری سرمایه بود (مجموعه 75 میلیون دلاری که ارزش آن را 425 میلیون دلار برای هر PitchBook برآورد می‌کرد). این شرکت در فوریه 2023 Poe (مخفف Platform for Open Exploration) را راه‌اندازی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد از انواع ربات‌های چت سوال بپرسند و با آن‌ها صحبت کنند، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد ربات‌های خود را بسازند، و یک برنامه کسب درآمد از ربات و بازاری مشابه GPT OpenAI ارائه می‌دهد. فروشگاه.

خدمات اصلی پرسش و پاسخ Quora نیز با سؤالات بزرگی روبرو بود. موتورهای جستجوی فعلی مانند گوگل و بینگ شروع به استفاده از هوش مصنوعی برای تولید نتایج روان تر و پاسخ دادن به سؤالات کردند، و با ابزارهایی مانند ChatGPT و Perplexity که به طور گسترده در دسترس هستند، Quora چه کاری می تواند انجام دهد تا جایگاه خود را به عنوان یکی از وب سایت های برتر که در آن افراد می توانند به دست بیاورند، تضمین کند. سوالات آنها پاسخ داده شد؟ مهمتر از آن، آیا کسی واقعاً دیگر پرسش و پاسخ جمع سپاری را می خواهد یا نیاز دارد؟

برای D'Angelo، این سؤالات ذاتی در پیگیری هوش مصنوعی او هستند، که او آن را ابزار مهمی می‌داند که مردم می‌توانند از آن برای استفاده از دانش جمعی اینترنت استفاده کنند. او سال‌هاست که یکی از چهره‌های مهم در فناوری، اگر دست کم گرفته شود، برای مدت طولانی در تلاش برای بهره‌برداری از دانش اینترنت بوده است – او در دبیرستان با مارک زاکربرگ دوست بود، جایی که در سال 2002 این زوج یک سرویس پیشنهاد موسیقی دیجیتال ساختند. به نام Synapse که، طبق این قطعه قدیمی از هاروارد کریمسون، پیشنهادات خرید مایکروسافت و موارد دیگر را شکست داد. بعدها، زمانی که فیس‌بوک تازه شروع به کار کرد، مدیر ارشد فناوری شد و در نهایت Quora را تأسیس کرد.

به نظر می رسد همه اینها راهی طولانی برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی برای او بود. من اخیراً با D'Angelo در مورد چالش‌ها و فرصت‌های امروزی در هوش مصنوعی، نحوه ایجاد و حمایت از یک جامعه توسعه‌دهنده و اینکه انسان‌ها چه نقشی می‌توانند در اشتراک‌گذاری و دسترسی به دانش داشته باشند، آشنا شدم. در اینجا چند نکته مهم از گفتگوی ما وجود دارد:

در حال حاضر، انسان ها بهتر از هوش مصنوعی پاسخ می دهند

به نظر می رسد هیاهوی هوش مصنوعی تأثیر کمتری بر جستجوی اطلاعات از آنچه فکر می کنید دارد. D'Angelo گفت که Quora با وجود تکثیر ابزارهای هوش مصنوعی شاهد تعداد کاربران بی سابقه ای است – اگرچه او از به روز رسانی آمار 400 میلیون کاربر فعال ماهانه که در جولای گذشته فاش شده بود خودداری کرد.

با این حال، پلی بین آنچه Quora قصد انجام آن را داشت و علاقه D'Angelo به هوش مصنوعی وجود دارد. D'Angelo اخیراً در گفتگو با دیوید جورج، شریک عمومی a16z، گفت که به شبکه های اجتماعی کشیده شده است زیرا در واقع به هوش مصنوعی علاقه مند بوده است. توسعه دومی در آن زمان دشوار بود، اما او شبکه‌های اجتماعی را معماری جایگزینی برای دستیابی به همین ایده می‌دید: از نظر او، افرادی که در یک شبکه اجتماعی جمع شده بودند، تقریباً نقش مدل‌های اطلاعاتی زنده و بزرگ را بازی می‌کردند. می تواند اخبار، سرگرمی و موارد دیگر را برای یکدیگر فراهم کند.

او زمانی که با فیس‌بوک بود روی این مفهوم کار کرد و بعداً Quora را تأسیس کرد تا نقشی را که شبکه‌های اجتماعی می‌توانستند در پاسخ به سؤالات ایفا کنند، نشان دهد. اکنون هوش مصنوعی این نقش را بر عهده می گیرد.

در گذشته، انسان ها برای ارائه پاسخ ها جایگزین هوش مصنوعی می شدند. می توانید سوالی مانند “پایتخت کالیفرنیا چیست؟” بپرسید؟ و انسان ها در Quora به آن پاسخ خواهند داد. اکنون، می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای دریافت این پاسخ استفاده کنید.»

اما هوش مصنوعی، حداقل در شکل کنونی خود، نمی تواند پاسخی برای تمام سوالاتی که مردم می توانند داشته باشند، ارائه دهد. D'Angelo معتقد است که این به مردم کمک می کند تا ارزش زیادی را حفظ کنند.

Quora همیشه بر اساس این ایده بنا شده است که انسان ها دانش زیادی را در ذهن خود دارند که در هیچ کجای اینترنت به آنها دسترسی ندارند. D'Angelo گفت و هوش مصنوعی به هیچ یک از این دانش دسترسی نخواهد داشت.

او اذعان کرد که هوش مصنوعی هنوز یک مشکل توهم دارد، که تکیه بر چنین پاسخ‌هایی را سخت می‌کند، حتی اگر مدل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر به آرامی در مقابله با این مشکل پیشرفت کنند.

پشتیبانی از توسعه دهندگان در Poe

Quora سال گذشته پس از چند ماه آزمایش بتا بسته، Poe را برای همه کاربران باز کرد. از آن زمان، این شرکت ابزارهایی را برای ایجاد و مرور ربات ها در بازار خود معرفی کرده است.

هدف این شرکت این است که مصرف کنندگان می توانند از انواع مختلف مدل ها یا ربات ها در پلتفرم استفاده کنند. برای توسعه دهندگان، جذابیت در امکان دسترسی به میلیون ها کاربر بدون نگرانی در مورد توزیع در سراسر سیستم عامل ها نهفته است. و توسعه‌دهندگان می‌توانند از دو طریق در Poe کسب درآمد کنند: اولی از طریق ارجاع زمانی است که کاربر از طریق ربات خود مشترک Poe Premium می‌شود. دوم با تعیین نرخ هر پیام است، بنابراین آنها بر اساس تعداد دفعاتی که مردم از ربات خود استفاده می کنند، پول دریافت می کنند.

در اصل، پو به توسعه دهندگان و کاربران دسترسی به مدل های مختلف زبان بزرگ را ارائه می دهد، اما عملکرد آن مشابه ChatGPT و GPT Store OpenAI است.

اما این بدان معناست که هر دو پلتفرم با برخی از چالش‌های مشابه روبرو هستند. آنها ساخت ربات‌ها را برای هر کسی با اعلان‌ها آسان می‌کنند، که باعث می‌شود توسعه‌دهندگان متمایز شوند. D'Angelo به من گفت که در حال حاضر یک میلیون ربات روی پلتفرم وجود دارد، در مقایسه با 3 میلیون GPT سفارشی در ChatGPT. به عنوان مرجع، بیش از پنج سال طول کشید تا اپ استور اپل از مرز میلیون اپلیکیشن عبور کند.

هم Poe و هم GPT Store از انبوهی از هرزنامه‌ها با نام‌های مشابه، ربات‌هایی که ادعا می‌کنند از سرقت ادبی فرار می‌کنند، و حتی ربات‌هایی که با قانون کپی رایت معاشقه می‌کنند، رنج می‌برند. پو همچنین قابلیتی را منتشر کرده است که به کاربران امکان چت با آن را می دهد چندین ربات در یک مکالمه. این همه سر و صدا انتخاب رباتی را که کار را به خوبی انجام دهد دشوار می کند.

علی‌رغم این چالش‌ها، D'Angelo می‌گوید که Quora می‌خواهد به توسعه‌دهندگان کمک کند تا با بهبود کشف ربات، درآمد پایدار کسب کنند.

“یکی از اهداف ما با توسعه دهندگان این است که بتوانیم امرار معاش کنیم [out of making AI bots] و هزینه های عملیاتی آنها را پوشش دهند.» ما با ویژگی پرداخت به ازای پیام گام بزرگی به جلو برداشته‌ایم، اما همچنین می‌خواهیم به توسعه‌دهندگان کمک کنیم تا حد امکان در داخل پلتفرم توزیع شوند. بنابراین، ما در حال کار بر روی بهبود سیستم توصیه خود هستیم تا افراد بیشتری بتوانند در مورد ربات‌ها اطلاعات کسب کنند.

هنوز تبلیغاتی در پو وجود ندارد

پو به طور پیوسته در حال رشد است، اما هنوز هم بسیار کوچکتر از ChatGPT است. شرکت اطلاعاتی بازار SimilarWeb پیشنهاد می کند که پو 4 میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده (iOS و اندروید) و 3.1 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان (فقط اندروید) دارد. این را با کاربران ChatGPT مقایسه کنید، که اکنون به طور میانگین 100 میلیون کاربر در هفته است.

D'Angelo گفت که این شرکت از تبلیغات دور خواهد ماند و در عوض به محصول اشتراک ماهانه 19.99 دلاری پو برای درآمدزایی متکی است. این برخلاف برخی دیگر از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در بازار است: سرگشتگی، جستجوی بینگ و تجربه مولد جستجو (SGE) توسط گوگل همه تبلیغات ویژگی.

Quora و D'Angelo از افشای ارقام درآمد خودداری کردند، اما داده‌های شرکت تحلیلی Sensor Tower نشان می‌دهد که کاربران Poe از زمان راه‌اندازی آن ۷.۳ میلیون دلار برای اشتراک‌های آن هزینه کرده‌اند که به رقم نزدیک به ۴۰،۰۰۰ کاربر پولی می‌رسد. طبق گفته Sensor Tower در مقایسه، ChatGPT بیش از 1 میلیون مشترک پولی دارد.

ابزارهای بیشتر هوش مصنوعی برای Quora و Poe

با وجود بیان اهمیت پاسخ‌های انسانی، Quora در حال آزمایش پاسخ‌هایی است که توسط پو نوشته شده است. این سایت پاسخ های نوشته شده با هوش مصنوعی به برخی از سوالات را با پیوندی ارائه می دهد که به شما امکان می دهد در صورت داشتن سؤالات بیشتر با پو چت کنید.

مدیر عامل Quora، آدام دی آنجلو، در مورد هوش مصنوعی، پلتفرم ربات چت پو، و اینکه چرا OpenAI یک رقیب نیست صحبت می کند.

Quora شروع به آزمایش پاسخ های مبتنی بر هوش مصنوعی برای برخی از سوالات کرده است اعتبار تصویر: اسکرین شات توسط TechCrunch

D'Angelo گفت که Quora قبلاً سیستم هایی را برای رتبه بندی پاسخ های مختلف انسانی مستقر کرده بود. اکنون، از تکنیک‌هایی مانند پرسیدن از کاربران از طریق نظرسنجی استفاده می‌کند که آیا پاسخ تولید شده توسط هوش مصنوعی مفید است یا خیر.

او گفت: «هدف من این است که پاسخ‌های نوشته‌شده با هوش مصنوعی رتبه‌بندی مناسبی داشته باشند و تنها در صورتی بالاتر از پاسخ‌های انسانی قرار گیرند که از پاسخ‌های انسانی مفیدتر باشند».

D'Angelo همچنین می خواهد از برچسب زدن Quora به عنوان “موتور پاسخگویی” اجتناب کند.

“من فکر می کنم ما هرگز واقعا Quora را به عنوان یک موتور پاسخ ندیدیم. این اصطلاح به نوعی نشان می‌دهد که پاسخ‌هایی فقط برای هوش مصنوعی وجود دارد. Quora واقعاً در مورد دانش انسان است و ما هوش مصنوعی را تقویت خواهیم کرد

Quora همچنین در حال کار بر روی ابزارهای هوش مصنوعی است که کاربران می توانند از آنها برای نوشتن پاسخ ها استفاده کنند و امیدوار است به زودی آنها را منتشر کند. D'Angelo خاطرنشان کرد که یکی از ابزارهایی که در حال آزمایش است به کاربران اجازه می دهد تا بر اساس پاسخ های خود تصویر تولید کنند.

این شرکت از هوش مصنوعی در چند راه دیگر نیز استفاده می کند. یکی شامل تلاش برای دستگیر کردن ربات ها یا کاربرانی است که از اتوماسیون برای پاسخ دادن به سؤالات Quora استفاده می کنند. D'Angelo جزئیاتی را در مورد این پروژه به اشتراک نگذاشت و گفت که این شرکت به مجرمانی که در تلاش برای بازی کردن سیستم هستند، سرکشی خواهد کرد.

چند رسانه و کاربران اخیراً اشاره کرده اند که کیفیت پاسخ در Quora به شدت کاهش یافته است. D'Angelo گفت که مردم احساس می کنند که استاندارد کلی پاسخ ها کاهش یافته است زیرا پاسخ های با کیفیت پایین بیشتر دیده می شوند. او گفت هوش مصنوعی به شرکت کمک می کند تا تفاوت بین کیفیت پاسخ های مختلف را تعیین کند و نتایج اولیه امیدوارکننده به نظر می رسند.

در مورد رابطه Quora با OpenAI

D'Angelo از بحث در مورد درام OpenAI خودداری کرد – او گفت: “من نمی توانم در مورد هیچ یک از این موارد صحبت کنم.” من اینجا نیستم که OpenAI را نمایندگی کنم. من فقط می توانم Quora را نمایندگی کنم.” اما او گفت که OpenAI را به عنوان یک رقیب نمی بیند، زیرا استارتاپ بزرگتر، خوب، جاه طلبی های بزرگ تری دارد.

«از نظر کارهایی که کاربران می‌توانند در فروشگاه GPT و کارهایی که می‌توانند در Poe انجام دهند، نوعی همپوشانی وجود دارد. اما این در طرح بزرگ چیزها جزئی است. OpenAI در راستای این ماموریت بزرگ برای ساختن AGI کار می کند [Artificial General Intelligence]. و در Quora، ما به دنبال این هستیم که محصولات هوش مصنوعی را در دسترس جهان قرار دهیم – از جمله محصولات OpenAI.

Quora همچنین همچنان یک “مشتری بزرگ” OpenAI است و D'Angelo انتظار همکاری بیشتر با این شرکت را نسبت به رقابت دارد.

او افزود: “ما به عنوان مشتری با OpenAI پول زیادی خرج می کنیم، زیرا OpenAI بزرگترین منبع مدل های پو است.”

در حالی که D'Angelo اشاره کرد که Quora «ده‌ها میلیون» به توسعه‌دهندگان روی Poe و شرکت‌هایی که پلتفرم از مدل‌های آنها استفاده می‌کند، پرداخت می‌کند، او به صراحت نحوه پرداخت‌ها را در مقایسه با پرداخت به OpenAI توضیح نداد.

D'Angelo به TechCrunch گفت که Quora در حال حاضر هیچ قرارداد مجوز داده با هیچ یک از شرکت های بزرگ ندارد و به ساخت مدل خود نیز فکر نمی کند.

ما برای صدور مجوز داده های خود عجله نداریم. ما می خواهیم مطمئن شویم که حقوق ما و حقوق کاربران رعایت می شود. در حال حاضر، وضوح زیادی در مورد چگونگی انجام همه اینها (چشم انداز هوش مصنوعی) وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر، ما فقط منتظریم قبل از هر اقدامی در این راستا،” D'Angelo گفت.

این شرکت همچنین از آخرین جمع‌آوری سرمایه خود نسبتاً تازه است، بنابراین بر ایجاد هوش مصنوعی در سراسر تجارت و بهبود رشد درآمد در محصولات موجود خود متمرکز شده است. او گفت که Quora “در مقطعی” عمومی خواهد شد، اما در حال حاضر تمرکز بر این نیست.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا