دانش و فناوری

همه‌چیز درباره مشکل تراشه مغزی نورالینک

نورالینک، استارتاپ نوروتکنولوژی ایلان ماسک، در روز چهارشنبه گفت که تراشه مغزی که در اوایل سال جاری به یک مرد 29 ساله با فلج بدنی کاشته شده بود، با مشکلاتی مواجه شده است، بطوری که بنابر گزارش‌ها، به فکر برداشتن کامل ایمپلنت بوده است.

نورالینک گفت که بیمار آزمایشی، نولند آرباگ (Noland Arbaugh)، توانایی کنترل موثر برخی از فناوری‌ها را با استفاده از افکار خود از دست داده است.
نورالینک اعلام کرد که این خرابی‌ها به دلیل جمع شدن و غیرقابل استفاده شدن برخی از 64 رشته این ایمپلنت ایجاد شده است. هرچند که این شرکت مشخص نکرد که چه تعداد از رشته‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، و همچنین گفته نشده است که چه چیزی باعث این خطا شده است.

با این حال، انقباض رشته‌ها تا حدی ناشی از هوایی است که در داخل جمجمه بیمار به دام افتاده که ناشی از جراحی مغزی است که ایمپلنت را نصب کرده است. این وضعیت به پنوموسفالی معروف است.

این بیمار فلج با استفاده از تراشه جدید نورالینک تنها با فکر کردن خود شطرنج بازی می‌‌کند منابع به ژورنال گفتند که به نظر نمی‌رسد این مشکل خطری برای ایمنی آرباگ، که پس از یک حادثه غواصی در سال 2016 فلج شده است، نداشته باشد، اما برخی در نورالینک احتمال برداشتن کامل ایمپلنت را متحمل دانستند.

 

این اولین چالش واقعی برای نورالینک است که از زمان شروع آن بسیار بحث برانگیز بوده است. این شرکت در مراحل ابتدایی خود است و کاشت تراشته این بیمار بخشی از آزمایش شش ساله فناوری آن است که امیدوار است در نهایت در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

نورالینک می‌گوید هدفش بازگرداندن حس طبیعی نسبی به افراد مبتلا به فلج تمام بدن مانند آرباگ است. در انتشارات رسانه‌ای، نورالینک قبلاً نشان داده بود که آرباگ به لطف تراشه توانایی انجام برخی کارها مانند انجام بازی ویدویی را به دست آورده است.

رشته‌های تراشه تقریباً میکروسکوپی هستند، به این معنی که باید با استفاده از یک ربات مخصوص نصب شوند. کسانی که ایمپلنت را دریافت می‌کنند، آن را مستقیماً روی مغز خود قرار می‌دهند و به آن امکان می‌دهد سیگنال‌های عصبی را بخواند و آنها را به حرکات مکان‌نما تبدیل کند.
اگر FDA دوباره استفاده تراشه را در بیماران دیگری مانند آرباگ تایید کند، نورالینک امیدوار است تا قبل از پایان سال 2024 ده ایمپلنت اضافی را نیز تکمیل کند.
 

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا