دانش و فناوری

آمازون ظاهراً در توسعه هوش مصنوعی، آگاهانه قانون کپی‌رایت را نادیده گرفته است

«ویویان قادری» (Viviane Ghaderi)، یکی از مدیران سابق آمازون، از این شرکت به اتهام رفتار نادرست و تبعیض، شکایت کرده است. او همچنین گفته که مدیرش از او خواسته بود تا در آموزش مدل هوش مصنوعی این شرکت، قانون کپی‌رایت را نادیده بگیرد. به زعم مدیر ارشد او، تمام رقبا نیز در زمینه هوش مصنوعی همین کار را می‌کنند.

براساس گزارش The Register، شکایت ویویان قادری، حاکی از آن است که آمازون ظاهراً چنان در رقابت در بازار هوش مصنوعی مولد ناامید بوده که قوانین کپی‌رایت را نقض کرده است. دکتر قادری، محقق هوش مصنوعی است و در بخش الکسا و LLM آمازون کار کرده و به چندین ترفیع نیز دست یافته بود، اما به ادعای او بعداً به‌طور ناگهانی تنزل رتبه پیدا کرد و به دنبال آن اخراج شد.

نقض قانون کپی‌رایت در توسعه هوش مصنوعی آمازون

آمازون ظاهراً در توسعه هوش مصنوعی، آگاهانه قانون کپی‌رایت را نادیده گرفته است

در این پرونده ادعا شده است که ویویان قادری دستوراتی از مدیر ارشد خود دریافت کرده بود، که به او توصیه می‌کرد دستورالعمل‌های قانون کپی‌رایت را نقض کند. مدیر او گفته بود که شرکت‌های رقیب هوش مصنوعی نیز در چنین شرایطی همین کار را انجام می‌دهند. قادری سپس با نماینده‌ای از بخش حقوقی ملاقات کرد تا نگرانی‌های خود را توضیح دهد. اما در کمال تعجب به او گفته شد که برای بهبود نتایج، سیاست‌های کپی‌رایت را نادیده بگیرد.

این پرونده در زمان حساسی مطرح می‌شود، چراکه شرکت‌های توسعه‌دهنده مدل‌های هوش مصنوعی در رابطه با نقض کپی‌رایت منابع آموزشی تحت فشار هستند. در سال گذشته میلادی، چندین نویسنده و نیویورک تایمز OpenAI را متهم کردند که از آثارشان به‌طور غیرقانونی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره می‌برد.

پرونده ویویان قادری هنوز در جریان است و دادخواست آن شامل هفت مورد ازجمله نقض قانون کار در برابر تبعیض، قانون مرخصی بارداری، آزارواذیت و عدم حمایت از افشاگران می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا