دانش و فناوری

آمازون با فروش فناوری تشخیص چهره به روسیه، به نقض تحریم‌های بریتانیا متهم شد

یکی از کارمندان سابق آمازون این شرکت را به فروش فناوری تشخیص چهره به روسیه متهم کرده است. اگر این امر صحت داشته باشد، این شرکت تحریم‌های بریتانیا علیه روسیه پس از حمله به اوکراین را نقض کرده است.

براساس گزارش فایننشال تایمز، «چارلز فارست»، کارمند سابق آمازون مدعی است که آمازون قراردادی با شرکت روسی VisionLabs برای دسترسی به فناوری تشخیص چهره آمازون یعنی Rekognition بسته است. براساس پرونده‌های دادگاه، ظاهراً این معامله از طریق شرکتی صوری مستقر در هلند انجام گرفته. شرکت VisionLabs در زمینه خدمات تشخیص چهره و اشیا فعالیت دارد.

فروش فناوری تشخیص چهره آمازون به شرکت روسی

چارلز فارست همچنین آمازون را متهم کرد که فناوری تشخیص چهره خود را در اختیار پلیس نیز قرار داده است. پس از قتل «جورج فلوید» این شرکت به‌شکل خودخواسته از این امر امنتاع کرده بود. البته آمازون این اتهام را رد نمی‌کند، اما می‌گوید که آن اقدام خودخواسته بوده و این شرکت تعهد قانونی نیز نداشته، بنابراین با این کار هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته‌ است.

آمازون با فروش فناوری تشخیص چهره به روسیه، به نقض تحریم‌های بریتانیا متهم شد

بااین‌حال آمازون باقی ادعاهای فارست را تکذیب کرده است. سخنگوی این شرکت می‌گوید: «ما معتقدیم که این ادعاها فاقد ارزش هستند و مشتاقانه منتظر نشان‌دادن آن از طریق روند قانونی هستیم. براساس شواهد موجود و سوابق صورت‌حساب‌ها، آمازون خدمات تشخیص چهره Rekognition را به VisionLabs نفروخته است.»

به ادعای چارلز فارست، او در سال 2023 پس از متهم‌کردن آمازون به ارتکاب اشتباه درباره برخی مسائل، به‌طور ناعادلانه اخراج شد. این ادعاها به‌عنوان بخشی از جلسه استماع دادگاه کار در لندن ارائه شد.

اما از سویی آمازون مدعی شده که فارست پس از اینکه از انجام ساعات کاری قراردادی خود امتناع کرد و نتوانست به ایمیل‌ها پاسخ دهد و در جلسات شرکت کند، به دلیل «سوءرفتار» اخراج شد. این شرکت می‌گوید اخراج فارست به‌دلیل افشاگری نبوده، چون در آن صورت او تحت قانون حمایت از سوت‌زنان قرار می‌گرفت.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا