دانش و فناوری

تاجر دانش بنیان برای صادرات محصولات فناوری تربیت می‌شود

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی:

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی گفت: تاجر دانش‌بنیان یک رویداد تجربه‌محور برای شرکت‌های دانش‎‌بنیان است که طی آن افراد می توانند فرآیند صادرات محصول خود راآغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رویداد تجربه‌محور تاجر دانش‌بنیان با حضور امیرحسین میرآبادی رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در برج فناوری بنتک افتتاح شد. تاجر دانش‌بنیان یک رویداد تجربه‌محور برای شرکت‌های دانش‎‌بنیان است که طی آن افراد می توانند فرآیند صادرات محصول خود را آغاز کنند. در افتتاحیه این رویداد، کارشناسان حوزه تجاری‌سازی فناوری، فعالان کسب و کارهای خصوصی و فناور، در مورد شبکه‌سازی، کسب مهارت‌های نرم و توسعه فردی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی با اشاره به اهمیت بازار و بازاریابی برای فروش محصول گفت: اگر بازار نداشته باشیم، اگر بازار درستی را انتخاب نکنیم، سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی و در ادامه شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان نخواهیم داشت. نگاه به بازار هم در مساحت‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. گاهی بازار داخلی مدنظر است که در این صورت وسعت بازار در حد جمعیت کشورمان یعنی ۸۵ میلیون نفر است. اما زمانی که این نگاه منطقه‌ای و حتی بین‌المللی باشد بازار بسیار گسترده‌تری در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: صادرات و به خصوص صادرات دانش‌بنیان در دهه گذشته بیش از پیش اهمیت یافته است. همان‌طور که رئیس جمهور شهید و دکتر امیرعبداللهیان نیز تاکید داشتند فناوری برای کشور ما تبدیل به یک مؤلفه قدرت شده است. ما مثل کشورهای حوزه خلیج‌فارس نگاه صرفا اقتصادی به کسب‌وکار نداریم و فناوری برای ما ابزار قدرت است. تنها ضعف ما در این حوزه این است که هنوز نتوانسته‌ایم به خوبی داشته‌های ارزشمند خود را به دنیا عرضه کنیم.

میرآبادی افزود: بازدیدکنندگان بین‌المللی از مراکز علمی، خانه نوآوری و فناوری تهران و … همواره از پیشرفت‌های علمی دانشمندان ما و محصولات فناورانه ابراز شگفتی می‌کنند. مزیت شرکت‌های دانش‌بنیان ما محصول فناورانه و توان فنی بالاست ولی صادرات این محصولات همچنان دچار مشکل است. اما تجربه نشان داده است که ما هرجا ورود کردیم موفق شده ایم.

میرآبادی در پایان از کریدور صادرات و مجموعه تلنتک برای برگزاری رویداد تجربه‌محور تاجر دانش‌بنیان تشکر کرد و به شرکت کنندگان گفت: ما چالش‌های مسیر صادرات دانش‌بنیان را رصد می‌کنیم و سعی در یاری شرکت‌ها در حل این مسائل داریم.

حمایت‎‌های معاونت علمی از توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان

علی طهاری، مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار به تبیین ساختار حمایتی و خدماتی در حوزه صادرات دانش‌بنیان پرداخت و گفت: نهادهای مختلفی از معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی تا سایر سازمان‌ها، هریک نقشی در توسعه صادرات ایفا می‌کنند.

مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار در ادامه به معرفی حمایت‌های هریک از این نهادها پرداخت و افزود: معاونت علمی با حمایت‌های ارزی، گمرکی و آیین‌نامه تسهیل دریافت استانداردهای بین‌المللی به شرکت‌ها در جهت توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان کمک می‌کند. حمایت‌های ارزی این معاونت شامل تسریع تخصیص ارز و تسهیل رفع تعهدات ارزی است. این دو موضوع برای شرکت‌ها تبدیل به یک چالش جدی شده که می‌توانند با حمایت معاونت علمی مشکلات مربوط به آن را مرتفع کنند. تسهیلات تعرفه واردات و تخصیص خط اعتباری نیز از دیگر حمایت‌های ارزی معاونت است.

وی با اشاره به ارتقای ماموریت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری به سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی و استفاده از پنج بازوی اجرایی برای حمایت از توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان افزود: کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان، خانه‌های نوآوری و فناوری، شرکت‌های مدیریت صادرات و کارگزاران صادراتی این پنج بازوی اجرایی هستند.

طهاری در ادامه افزود: سازمان توسعه همکاری‎های علمی و فناورانه بین‌المللی خدمات و حمایت‌های خود را از طریق کریدور صادرات پس از ارزیابی آمادگی صادراتی آن‌ها در باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان به شرکت‌ها ارائه می‌کند. سازمان توسعه تجارت با جوایز و مشوق‌های صادراتی، صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایت‌های گسترده خود در توسعه بازار اعم از ارائه انواع ضمانت‌نامه، حمایت از حضور در نمایشگاه خارجی، اعزام و پذیرش هیئت تجاری و… به شرکت‌ها یاری می‌رسانند.

مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار به همکاری با وزارت امور خارجه در راستای توسعه دیپلماسی علم و فناوری بیان کرد: وزارت امور خارجه با راه اندازی معاونت دیپلماسی اقتصادی، از طریق سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها و رایزنان اقتصادی حمایت‌های خوبی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد. مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، بانک توسعه صادرات ایران، بورس و فرابورس، صندوق ضمانت صادرات ایران نیز از دیگر نهادهای حامی توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان است که مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار به آن‌ها اشاره کرد.

فرآیند ثبت‌نام رویداد تجربه‌محور تاجر دانش‌بنیان از مدتی قبل آغاز شد و ۹۲ متقاضی شامل ۵۴ شرکت دانش‌بنیان پیش‌ثبت نام کردند. پس از ارزیابی سطح آمادگی صادراتی شرکت و محصول و همچنین پتانسیل و شایستگی‌های فرد معرفی شده از طرف شرکت، ۲۲ شرکت کننده برای ورود به فرآیند تجربه محور رویداد مورد تایید قرار گرفتند.

در ادامه شرکت کنندگان پس از گذراندن دو ماه آموزش تجربه‌محور دانش و مهارت‌های صادرات محصول خود را فرا می‌گیرند. این آموزش‌ها شامل یادگیری فرآیند صادرات براساس محصول معرفی شده و تدوین برنامه صادراتی Export Plan به صورت عملیاتی با همراهی اساتید، مشاوران و پشتیبانان است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا