دانش و فناوری

مدیر بازاریابی سابق اپل: ارزیابی عملکرد تیم اپ استور متمرکز بر سودآوری نیست

«فیل شیلر»، معاون سابق بازاریابی جهانی اپل، در یک پرونده ضدانحصاری به دادگاه گفته است که هیچ اطمینانی از بابت سودآوری اپ استور وجود ندارد. دستیار «تیم کوک»، مدیرعامل اپل همچنین در این پرونده توضیح می‌دهد که غول سازنده آیفون، هنگام راه‌اندازی اپ استور، بازگشت سرمایه آن را در نظر نگرفته است.

نبرد قضایی بین اپل و اپیک گیمز در ایالات‌متحده زمانی به پایان رسید که دادگاه عالی از رسیدگی به این پرونده امتناع کرد. هرچند این موضوع احتمالاً در پرونده ضدانحصار وزارت دادگستری علیه اپل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما هم‌اکنون پرونده مشابهی در استرالیا درحال پیگیری است که یک‌بار دیگر اپل را متهم می‌کند که از قدرت خود بر فروش برنامه‌های آیفون برای کسب سود سوءاستفاده می‌کند.

توضیحات شیلر درباره سودآوری اپ استور

مدیر بازاریابی سابق اپل: ارزیابی عملکرد تیم اپ استور متمرکز بر سودآوری نیستاپ استور" class="wp-image-1640442" srcset="https://static.digiato.com/digiato/2024/04/Phil-Schiller-appstore-1024x575.jpg.webp 1024w, https://static.digiato.com/digiato/2024/04/Phil-Schiller-appstore-300x169.jpg.webp 300w, https://static.digiato.com/digiato/2024/04/Phil-Schiller-appstore-414x233.jpg.webp 414w, https://static.digiato.com/digiato/2024/04/Phil-Schiller-appstore-350x197.jpg.webp 350w, https://static.digiato.com/digiato/2024/04/Phil-Schiller-appstore.jpg.webp 1280w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px">

«فیل شیلر»، مدیر سابق بازاریابی این شرکت نیز در این پرونده شواهدی ارائه کرده است. او می‌گوید که انگیزه غول فناوری کسب سود نیست و نمی‌داند که اپ استور چقدر درآمد دارد. در واقع، شیلر ادعا کرده که حتی نمی‌داند اپ استور برای اپل سود دارد یا خیر، هرچند «باور دارد» که این فروشگاه سودآور است.

در جریان این دادگاه، نماینده اپیک گیمز از شیلر سوال کرد:

«آیا شما به قاضی می‌گویید که نمی‌دانید اپ استور سودآور بوده است یا خیر؟»

شیلر که از ابتدا مسئول اپ استور بوده است، در پاسخ گفت:

«من معتقدم که اپ استور سودآور است. فقط می‌گویم که «سود» به‌عنون یک معیار مالی خاص، گزارشی نیست که دریافت کرده باشیم و برای آن وقت صرف کنم. ما عملکردمان به‌عنوان یک تیم را به این شکل ارزیابی نمی‌کنیم. صورتحساب‌ها، اکانت‌ها و اشتراک‌ها معیارهایی هستند که تیم ما به دقت آن‌ها را بررسی و مدیریت می‌کند.»

سپس یک بار دیگر از او سؤال شد:

«آیا به جناب قاضی می‌گویید که بدون هیچ تحقیقی در مورد اینکه با اعمال کمیسیون 30 درصدی چه جریان درآمدی ایجاد می‌شود، تصمیم‌گیری کرده‌اید؟»

شیلر در پاسخ به این سؤال، به‌سادگی گفت: «درست است.»

در ادامه این جلسه، شیلر همچنین در مورد این واقعیت که سوابق کتبی بسیار کمی از تصمیمات اتخاذ‌شده توسط مدیران ارشد وجود دارد، با این مضمون که شرکت چیزی را پنهان کرده است، مورد سؤال قرار گرفت. او در پاسخ توضیح داد که تصمیم یادداشت‌برداری‌نکردن در طول جلسات در سال 1997 توسط «استیو جابز» مطرح شده است و اپل هنوز هم هیچ صورتجلسه‌ای از جلسات بین مدیران ارشد خود ثبت نمی‌کند. جابز باور داشت مدیران باید به‌قدر کافی باهوش باشند که همه‌چیزهای مهم را به‌خاطر بسپارند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا