دانش و فناوری

سایدلودینگ و برخی از تغییرات اپل در اتحادیه اروپا برای آیپد ارائه نمی‌شود

اپل جمعه گذشته از تغییرات اکوسیستم خود به‌منظور پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اروپا رونمایی کرد که شامل مواردی ازجمله فراهم‌کردن امکان سایدلودینگ در iOS می‌شود. بااین‌حال، جزئیاتی در برنامه‌های غول فناوری وجود دارد که شاید از دید توسعه‌دهندگان و کاربران نادیده گرفته شود. برای مثال، ظاهراً شاهد سایدلودینگ در آیپدها نخواهیم بود.

قانون بازارهای دیجیتال، اپل را مجبور می‌کند تا در iOS و اپ استور تغییراتی را ایجاد کند. کمیسیون اروپا، iOS را به‌عنوان سیستم‌عاملی که روی آیفون اجرا می‌شود و اپ استور را به‌عنوان یک نهاد بین‌پلتفرمی که روی تمام سیستم‌عامل‌های اپل کار می‌کند، تعریف کرده است. به همین دلیل، برخی از تغییرات اپل منحصراً برای آیفون هستند و برخی دیگر به سیستم‌عامل‌های دیگر آن، ازجمله iPadOS ،macOS و tvOS نیز راه پیدا می‌کنند.

تغییرات محدود به آیفون

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%be%d9%84'>اپل</a>

ازجمله تغییراتی که فقط برای گوشی‌های آیفون ارائه خواهند شد، می‌توان به «استفاده از استورهای اپ جایگزین» اشاره کرد. بنابراین در آیپدها هیچ گزینه‌ای برای نصب استورهای شخص ثالث وجود نخواهد داشت و همچنین هیچ راهی برای نصب یک برنامه از منابعی غیر از اپ استور وجود ندارد.

الزام به بررسی اصالت و ایمنی اپ‌ها توسط اپل، دسترسی به موتورهای مرورگر جایگزین و دسترسی به NFC سایر تغییرات محدود به آیفون هستند.

درمقابل، تغییراتی مانند شرایط تجاری جدید اپل، سیستم‌های پرداخت شخص ثالث، برچسب‌های اپ استور که استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین را مشخص می‌کنند و لینک‌های پرداخت خروجی در دسترس تمام سیستم‌عامل‌ها قرار خواهند گرفت.

تغییرات اپل تاکنون با انتقادات زیادی از سوی توسعه‌دهندگان مواجه شده است و احتمالاً نسبت به این موضوع نیز واکنش‌هایی شکل بگیرد. اسپاتیفای که در چند سال گذشته مشکلات زیادی با اپل داشته است، یکی از اولین منتقدان تغییرات جدید غول فناوری بود. اسپاتیفای از تغییرات جدید اپل به‌عنوان نوعی «اخاذی» یاد کرده است و می‌گوید که اپل همچنان تلاش می‌کند تا توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از اپ استور کند. موزیلا در انتقاد از اپل گفته بود که تغییرات مرورگرها نباید محدود به اتحادیه اروپا باشد و «ائتلاف توسعه‌دهندگان اپ‌ها» نیز از تغییرات اپل به‌عنوان یک «توهین بی‌شرمانه» یاد کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا