دانش و فناوری

نگاهی به قابلیت‌های جدید iOS 18؛ از شخصی‌سازی آیکون‌ها تا هوش مصنوعی اپل

اپل دوشنبه در رویداد اصلی WWDC خود از iOS 18 رونمایی کرد. غول کوپرتینو قابلیت‌های کوچک و بزرگ زیادی را در این آپدیت فراهم کرده که برخی از آن‌ها برای کاربران اندرویدی بسیار ساده‌اند اما برخی نیز قابل‌توجه بوده است. در ادامه این مطلب به قابلیت‌های جدید iOS 18 می‌پردازیم.

شخصی‌سازی صفحه هوم، آیکون‌ها و کنترل سنتر

اپل در سال‌های گذشته در آپدیت‌های مختلف iOS کم‌وبیش توجه ویژه‌ای به شخصی‌سازی کرده است. اکنون همان‌طور که انتظار داشتیم، در آپدیت iOS 18 نیز کاربران انتخاب‌های بیشتری در این زمینه خواهند داشت. بالاخره شما می‌توانید اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های آیفون خود را هرطور می‌خواهید روی صفحه اصلی مرتب کنید. همچنین iOS 18 به شما اجازه‌ می‌دهد تم رنگی آیکون‌ها را تغییر بدهید یا اگر از دارک مود استفاده می‌کنید، تم آن‌ها نیز تیره خواهد شد.

همچنین دو آیکون ثابت در لاک‌اسکرین، دوربین و چراغ‌قوه، دیگر قابل‌تعویض هستند و برای مثال می‌توانید آیکون اینستاگرام را به‌جای چراغ‌قوه قرار بدهید؛ به‌این‌ترتیب مشکل بسیاری از کاربران که ناخواسته چراغ‌قوه را روشن می‌کردند، برطرف می‌شود.

اپل همچنین اعلام کرد iOS 18 کنترل سنتر را به‌روز می‌کند. با این آپدیت می‌توانید به کنترل‌های بیشتری دسترسی داشته باشید، ویجت‌های گوناگون را به آن اضافه یا اندازه هر گزینه را بزرگ‌تر کنید. این بخش چند صفحه خواهد داشت؛ برای مثال موسیقی درحال‌پخش را نیز در اختیار خواهید داشت.

طراحی‌ مجدد اپلیکیشن Photos

مطمئناً یکی از پرکاربردترین بخش‌های آیفون اپلیکیشن Photos است. اکنون در جدیدترین به‌روزرسانی iOS، این اپلیکیشن علاوه‌بر طراحی مجدد خود، به قابلیت‌های جدیدی برای دسته‌بندی عکس‌ها و ویدیوها مجهز شده است تا بتوانید به‌راحتی عکس موردنظرتان را پیدا کنید.

پایین این اپلیکیشن، با کمک هوش مصنوعی دسته‌بندی‌های خاصی در دسترس شما خواهد بود؛ برای مثال عکس‌های دوستان یا حیوان‌ خانگی شما در یک دسته، عکس‌های مکان یا روز خاصی نیز در دسته دیگری مرتب می‌شوند تا بتوانید هرکدام را جداگانه تماشا کنید. ازآنجایی‌که گالری هر شخص منحصر به خودش است، کاربران می‌توانند این بخش را خودشان مجدد تنظیم کنند.

قفل‌ و پنهان کردن اپلیکیشن‌های مختلف

اگر در آیفون خود اپلیکیشن‌های خاصی دارید که نمی‌خواهید کسی آن‌ها را ببیند یا به آن‌ها دسترسی پیدا کند، در iOS 18 می‌توانید این اپلیکیشن‌ها را قفل یا پنهان کنید. برای استفاده و دیدن این اپلیکیشن‌ها، کاربر نیاز به احراز هویت خواهد داشت. شما می‌توانید از فیس آیدی یا رمز عبور برای بازکردن این بخش استفاده کنید.

پیش‌ازاین، اپل فقط به برنامه‌های خاصی اجازه می‌داد به فیس آیدی، تاچ آیدی یا رمز عبور دسترسی داشته باشند اما با iOS 18 می‌توانید برنامه‌های شخص ثالث را هم قفل کنید.

اپلیکیشن جدید Passwords برای مدیریت رمزها

اپلیکیشن جدید Passwords در واقع جایگزینی برای Keychain قدیمی است که پیش‌ازاین برای مدیریت رمزهای عبور در محصولات مختلف اپل کاربرد داشت. اپلیکیشن جدید اپل در پلتفرم‌های مختلف ارائه خواهد شد. در اپلیکیشن Passwords می‌توانید موارد مختلفی مانند رمز عبور وای‌فای و کدهای احراز هویت را ذخیره کنید.

اپلیکیشن Passwords برای دیگر محصولات اپل، مانند مک‌‌ها، نیز عرضه خواهد شد. البته این بخش در گذشته در قسمت تنظیمات آیفون و مک وجود داشت اما اکنون به‌صورت اپلیکیشنی جدا قابل‌استفاده است.

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل یا Apple Intelligence

اپل سرانجام از هوش مصنوعی خود با نام Apple Intelligence رونمایی کرد. این هوش مصنوعی فقط در آیفون‌های 15 پرو، 15 پرو مکس و مدل‌های آتی در دسترس خواهد بود؛ همچنین مک‌های مجهز به تراشه‌های سری M نیز به این فناوری دسترسی خواهند داشت.

هوش مصنوعی اپل قابلیت‌های مختلفی برای شما فراهم می‌آورد. این هوش مصنوعی می‌تواند با قابلیت Reduce Interruptions نوتیفیکشن‌هایتان را براساس میزان اهمیتشان مرتب کند. همچنین در بخش فوتوز می‌توانید تصاویر را اصلاح و ویراش کنید یا با قابلیت Image Playground تصاویر جدیدی بسازید. همچنین با Genmoji می‌توانید شکلک‌های اختصاصی خودتان را بسازید و برای دوستانتان بفرستید.

به‌طورکلی با Apple Intelligence کارکردن با آیفون شخصی‌تر و روان‌تر خواهد شد. همچنین باتوجه‌به همکاری اپل و OpenAI شما به‌صورت رایگان و بدون حساب کاربری به ChatGPT دسترسی خواهید داشت.

قابلیت Game Mode

از سال گذشته، شاهد معرفی بازی‌های سنگین، مانند Resident Evil 4، برای محصولات اپل بودیم؛ همچنین شرکت کپکام اعلام کرد بازی اول شخص Resident Evil 7: Biohazard نیز به آیفون و آیپد خواهد آمد. اکنون با حالت Game Mode در آپدیت iOS 18 می‌توان پردازش‌های پس‌زمینه را به حداقل رساند تا قدرت بیشتری صرف پردازش این‌ بازی‌ها شود.

ارسال پیام از طریق ماهواره

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی iOS18 امکان ارسال پیام از طریق ماهواره است. این قابلیت در مواقع اضطراری که آنتن یا شبکه وای‌فای در دسترس شما نیست، قابل‌استفاده خواهد بود.

همانند قابلیت‌های ارتباط ماهواره‌ای قبلی آیفون، این قابلیت جدید نیز در شرایط اضطراری از کاربران می‌خواهد به نزدیک‌ترین ماهواره متصل شوند تا پیام‌های متنی را از طریق iMessage و SMS ارسال و دریافت کنند. همچنین برای محافظت از حریم خصوصی کاربر، پیام‌هایی که از طریق ماهواره در iMessage می‌فرستید، رمزگذاری می‌شوند.

سیری جدید با امکانات بیشتر

سیری اولین‌ بار سال 2011 و در آیفون 4S رونمایی شد. اگرچه در آن زمان فناوری پیشتازی محسوب می‌شد، سال‌هاست کاربران آیفون چندان از آن استفاده نمی‌کنند. اکنون اپل این دستیار دیجیتال را با کمک هوش مصنوعی بهبود بخشیده است. اپل می‌گوید اکنون سیری طبیعی‌تر، شخصی‌تر و کاربردی‌تر شده و حتی ظاهر و آیکون آن نیز تغییر کرده است.

اکنون سیری باتوجه‌به قابلیت درک محتوای روی نمایشگر، می‌تواند در اپلیکیشن‌های مختلف کاربرد داشته باشد. اپل با انتشار API Intents برای توسعه‌دهندگان این امکان را به اپ‌های شخص ثالث می‌دهد تا از این دستیار دیجیتال در برنامه‌شان استفاده کنند.

خلاصه‌سازی مقالات با سافاری

سافاری یکی از سریع‌ترین مرورگرهای جهان است و در آپدیت iOS 18 یک ویژگی‌ جدید به نام Highlights به آن اضافه شده که برای مطالعه مطالب طولانی در وب‌سایت‌ها مفید خواهد بود. این قابلیت با استفاده از یادگیری ماشینی، اطلاعات کلیدی موجود در مقاله را استخراج می‌کند و شما می‌توانید به‌صورت گزیده خلاصه‌ای از آن را بخوانید.

آپدیت iOS 18 در پاییز برای آیفون Xs به بعد منتشر می‌شود. فهرست کامل دستگاه‌های سازگار با این به‌روزرسانی را در این مطلب ببینید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا