دانش و فناوری

اپل ظاهراً به‌دنبال شریکی برای عرضه قابلیت‌های هوش مصنوعی در چین است

اپل در iOS 18 با OpenAI وارد همکاری شده است تا ChatGPT را به آیفون بیاورد. اما از آن‌جایی که این چت‌بات هوش مصنوعی در چین در دسترس نیست، کوپرتینویی‌ها باید به‌دنبال شرکت دیگری باشند تا خدمات هوش مصنوعی خود را به‌عنوان جایگزین ChatGPT در آیفون ارائه کنند.

به‌گزارش وال استریت ژورنال، اپل فعالانه به‌دنبال یک شرکت چینی است تا برای ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی در این کشور با آن همکاری کند. کوپرتینویی‌ها ظاهراً با بایدو، گروه علی‌بابا و استارتاپ Baichuan AI مذاکراتی داشته‌اند، اما هنوز به توافق نرسیده‌اند.

قابلیت‌های Apple Intelligence قرار است در هنگام عرضه در پاییز امسال برای گروه کوچکی از کاربران در دسترس قرار بگیرد، چرا که این شرکت اعلام کرده که در اتحادیه اروپا نیز این قابلیت‌ها را با تأخیر عرضه خواهد کرد. حالا بدون همکاری با یک شرکت چینی، اپل امکان عرضه این ویژگی‌ها در چین را هم نخواهد داشت.

اپل برای عرضه هوش مصنوعی در چین به مجوز نیاز دارد

اپل ظاهراً به‌دنبال شریکی برای عرضه قابلیت‌های هوش مصنوعی در چین است

شرکت‌هایی که می‌خواهند چت‌بات‌های مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ داشته باشند، برای فعالیت در چین باید از دولت این کشور مجوز بگیرند. تاکنون هیچ شرکتی که محصولات هوش مصنوعی خود را خارج از چین توسعه داده، از این کشور مجوز نگرفته است.

ظاهراً اپل ایده دریافت مجوز برای مدل زبانی بزرگ خود را بررسی کرده، اما متوجه شده است که رگولاتورهای چین احتمالاً چنین مجوزی صادر نخواهند کرد. در نتیجه، این شرکت راهی ندارد جز اینکه با یک شرکت هوش مصنوعی چینی در این زمینه وارد همکاری شود.

با توجه به اینکه زمان زیادی تا ماه سپتامبر باقی نمانده است، مشخص نیست که آیا اپل می‌تواند به‌موقع نسخه چینی Apple Intelligence را برای عرضه آماده کند یا خیر. اگر چنین اتفاقی نیفتد، عرضه در چین نیز مشمول تأخیر می‌شود و این سیستم هوش مصنوعی در ابتدا تنها به زبان انگلیسی در ایالات متحده آمریکا عرضه خواهد شد.

وال استریت ژورنال می‌گوید اپل درحال عقب‌افتادن از دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند در چین است، چون برندهای چینی مثل ویوو، هواوی، شیائومی و آنر قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را ارائه می‌کنند و حتی سامسونگ نیز در این زمینه با بایدو و Meitu همکاری کرده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا