دانش و فناوری

بلومبرگ: اپل برای استفاده از ChatGPT در iOS 18 هزینه‌ای به OpenAI پرداخت نمی‌کند

اپل چند روز پیش در رویداد WWDC 2024 از آغاز همکاری با OpenAI‌ برای آوردن فناوری‌های این شرکت ازجمله ChatGPT به محصولات خود خبر داد. درحالی‌که شاید در نگاه اول به نظر برسد این همکاری با پرداخت مبالغ زیادی همراه باشد، گزارشی جدید می‌گوید اپل هیچ پولی به OpenAI نمی‌دهد.

بلومبرگ در گزارش جدیدی اعلام کرده است که در این همکاری OpenAI و اپل به یکدیگر پولی نمی‌دهند. طبق این گزارش، به باور اپل، این شرکت فناوری OpenAI را در اختیار صدها میلیون کاربر قرار می‌دهد و به همین دلیل نباید هزینه‌ای به OpenAI بپردازد. اپل می‌گوید این دسترسی برابر یا حتی بهتر از هر نوع پرداخت هزینه‌ای به OpenAI است.

فناوری‌های OpenAI در محصولات اپل

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%be%d9%84'>اپل</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/openai'>OpenAI</a>

اپل از ChatGPT و مدل زبانی GPT-4o در سیستم‌عامل‌های iOS 18‌ و iPadOS 18 به‌همراه مک اواس سکویا برای کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند. برای مثال سیری با قابلیت‌های ChatGPT می‌تواند لیستی از ایده‌ها بسازد یا مقالات را خلاصه کند. همچنین ابزارهای نوشتاری اپل می‌توانند از ChatGPT برای نوشتن متن استفاده کنند.

کاربران برای استفاده از ChatGPT در سیستم‌عامل‌های اپل نیازی به پرداخت هزینه یا ورود به حساب خود ندارند، بااین‌حال با تهیه اشتراک ChatGPT Plus به قابلیت‌های بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند.

طبق گزارش بلومبرگ، OpenAI‌ می‌تواند با ترغیب کاربران اپل به خرید اشتراک پلاس، درآمدزایی داشته باشد. از سوی دیگر اگر کاربران از طریق دستگاه‌های اپل این سرویس را تهیه کنند، اپل از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کند. علاوه‌براین، کوپرتینویی‌ها احتمالاً در آینده با شرکت‌های هوش مصنوعی قراردادهای تقسیم درآمد امضا خواهند کرد. با این قراردادها، شرکت‌های هوش مصنوعی که از طریق پلتفرم‌های اپل کسب درآمد می‌کنند، باید به سازنده آیفون هزینه بپردازند.

اگرچه اپل هنوز به‌طور دقیق برنامه‌های خود در حوزه هوش مصنوعی را اعلام نکرده است، باید منتظر آوردن سایر مدل‌های هوش مصنوعی مانند جمینای گوگل به iOS باشیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا