دانش و فناوری

ائتلاف توسعه‌دهندگان اپ‌ها: تغییرات اپل برای پیروی از DMA یک «توهین بی‌شرمانه» است

اپل روز گذشته از برنامه‌های خود برای پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در اتحادیه اروپا رونمایی کرد که شامل امکان استفاده از استورهای برنامه شخص ثالث می‌شود. بااین‌حال، «ائتلاف عدالت برای اپ‌ها» (Coalition for App Fairness) که شرکت‌هایی ازجمله اپیک گیمز، اسپاتیفای و پروتون‌میل آن را تشکیل داده‌اند، اعتقاد دارد که رویکرد ا‌پل غیرقانونی است و می‌گوید که طرح غول سازنده آیفون «توهین بی‌شرمانه‌ای به کمیسیون اروپا و میلیون‌ها مصرف‌کننده اروپایی است.»

Coalition for App Fairness با اشاره به تصمیمات اپل، اعلام کرده که غول فناوری ظاهراً «هیچ قصدی برای پیروی از DMA» ندارد. براساس گزارش 9to5mac، «ریک ون متر»، مدیرعامل این ائتلاف، در بیانیه‌ای گفت که طرح اپل «قوانین را نقض می‌کند» و «به هدف DMA برای افزایش رقابت و انصاف در بازار دیجیتال دست پیدا نمی‌کند.»

او در ادامه می‌گوید که توسعه‌دهندگان اپل اکنون باید بین دو گزینه «وضعیت وحشتناک فعلی» یا «مجموعه پیچیده‌ای از اصطلاحات جدید که برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان بد است» انتخاب کنند.

در پایان، ون متر طرح اپل را توهین بی‌شرمانه‌ای به کمیسیون اروپا و میلیون‌ها مصرف‌کننده اروپایی توصیف کرده است و از کمیسیون می‌خواهد که آن را تأیید نکند.

تغییرات اپل در جهت پیروی از DMA

پس از گذشت چند سال، کمیسیون اروپا سرانجام موفق شد تا اپل را مجبور کند که برای پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که از ماه مارس اجرایی می‌شود، امکان استفاده از استورهای شخص ثالث و موارد دیگر را در iOS فراهم کند. بااین‌حال، طرح پیشنهادی اپل تاکنون با انتقادات زیادی روبه‌رو شده است و توسعه‌دهندگان به هزینه جدیدی که تحت عنوان «Core Technology Fee» معرفی شده، اشاره کرده‌اند که می‌تواند سازندگان برنامه‌های رایگان را ورشکست کند!

با وجود این طرح، توسعه‌دهندگانی که از استورهای اپلیکیشن شخص ثالث استفاده می‌کنند، پس از یک میلیون دانلود اپلیکیشن آن‌ها، باید به‌ازای هر بار نصب اضافی 0.50 یورو پرداخت کنند.

اسپاتیفای که در طول چند سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین منتقدان اپل بوده است، با اشاره به این طرح، غول کوپرتینویی را به «اخاذی» متهم کرده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا