دانش و فناوری

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین شواهد حضور انسان در اروپا را کشف کردند

در اعماق رسوبات یک معدن در اوکراین تکه سنگ‌هایی کشف شده که به‌گفته دانشمندان، انسان راست‌قامت (Homo erectus) که جد انسان‌های امروزی محسوب می‌شود، زمانی از آن‌ها به‌عنوان ابزار استفاده می‌کرده است. همچنین از این ابزارها به‌عنوان اولین شواهد سکونت انسان اولیه در قاره اروپا یاد شده است.

«اندی هریس»، باستان‌شناس «دانشگاه لا تروب» استرالیا می‌گوید:

«پیش از این تصور می‌شد که اجداد اولیه ما نمی‌توانند بدون کمک آتش یا ابزار سنگی پیچیده در عرض‌های جغرافیایی سردتر و شمالی‌تر زنده بمانند. بااین‌حال، اکنون با شواهد جدیدی از زندگی هومو ارکتوس در مناطق شمالی مواجه شده‌ایم.»

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین شواهد حضور انسان در اروپا را کشف کردند

تاریخچه تکامل و پراکندگی بشر در سرتاسر جهان مانند یک پازل دشوار است. بااین‌حال، در چند سال گذشته شواهدی به‌دست آمده که نشان می‌دهد روند آن به‌صورت ساده و خطی نبوده است و طبق این شواهد، انسان خردمند ممکن است خیلی زودتر از چیزی که تصور می‌کنیم در اروپا حضور پیدا کرده باشد.

زمان حضور انسان اولیه در اروپا

تحقیقات باستان‌شناسان نشان می‌دهد که انسان راست‌قامت 1.4 میلیون سال پیش در اروپا حضور داشته و 1.8 میلیون سال پیش از آسیا به این قاره مهاجرت کرده است. نکته قابل‌توجه اینکه قدیمی‌ترین فسیل شناخته‌شده از یک هومو ارکتوس به 2 میلیون سال پیش مربوط می‌شود که در آفریقای جنوبی یافته شده است.

نقشه زیر که توسط این تیم طراحی شده است، تاریخ مهاجرت هومو ارکتوس براساس یافته‌های این تحقیق را نشان می‌دهد:

در منطقه باستانی Korolevo اوکراین، لایه‌هایی به عمق 14 متر وجود دارد که در طول زمان انباشته شده‌اند و هزاران اثر باستانی از آن‌ها به‌دست آمده است که قدمت‌شان به هزاران سال پیش برمی‌گردد. مطمئناً هنوز چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد که از آن‌ها اطلاع نداریم، اما به گفته محققان، این تحقیق گامی درست در این مسیر است.

نتایج پژوهش حاضر در مجله نیچر منتشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا