دانش و فناوری

شناسایی یک ستاره کوتوله قهوه‌ای عظیم‌الجثه با دمایی بسیار بیشتر از خورشید

اخترشناسان به‌تازگی موفق شدند یکی از عظیم‌ترین کوتوله‌های قهوه‌ای شناخته شده را مشاهده کنند: جسم فضایی که بین 75 تا 90 برابر سیاره مشتری جرم دارد و دمای آن 13940 درجه فارنهایت است. برای مقایسه، دمای سطح خورشید تنها 9930 درجه فارنهایت است که با این وجود، ستاره مذکور 38 درصد داغ‌تر از خورشید است.

دانشمندان در این مطالعه جدید جسمی با نام WD 0032-317B را بررسی کرده‌اند که از آن به‌عنوان «آنالوگ در معرض تابش مشتری» یاد می‌شود و به دور یک ستاره کوتوله سفید با فاصله 1406 سال نوری از زمین می‌چرخد. کوتوله‌های قهوه‌ای از ستاره‌ها کوچک‌تر و از سیارات بزرگ‌تر هستند و از خود نوری ساطع نمی‌کنند.

دمای ستاره کوتوله قهوه‌ای

دمای بسیار زیاد این ستاره ویژگی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته، زیرا کوتوله‌های قهوه‌ای معمولاً خنک‌ترین و کم‌نورترین اجرام در نمودار هرتسپرونگ-راسل هستند که درخشندگی و دمای مؤثر ستارگان را نشان می‌دهد.

ستاره کوتوله قهوه‌ای مذکور از نظر جز و مدی ثابت است، به این معنی که قسمت رو به خورشید آن همیشه با کوتوله سفید روبرو می‌شود و دمای سطحی آن حدود 66140 درجه فارنهایت است. با این حال، نیمکره تاریک آن بسیار سردتر است و حدود 1727 درجه فارنهایت دما دارد.

مشاهده و بررسی کوتوله‌های قهوه‌ای بیشتر می‌تواند تنوع و ماهیت این اجسام بسیار داغ و عظیم را بیشتر روشن کند. اخیراً همچنین محققان در مقاله‌ای به یک کوتوله قهوه‌ای اشاره کرده‌اند که مدار آن فقط دو ساعت است. این کوتوله توسط تسهیلات بررسی اجرام گذرای زویکی (ZTF) مشاهده شده و دارای جرمی 80 برابر مشتری است و دمای مؤثر آن حدود 2584 درجه فارنهایت است که در مقایسه با WD 0032-317B بسیار خنک است.

محققان از مدت‌ها قبل در حال مقایسه کوتوله‌های قهوه‌ای با مشتری‌های داغ (سیاره‌های فراخورشیدی غول پیکر گازی که به دور ستاره‌های میزان خود می‌چرخند) بوده‌اند و در سال 2021، شواهدی از طوفان‌های قطبی و خطی که در سیاره مشتری دیده می‌شود، در آن‌ها مشاهده کرده‌اند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا