دانش و فناوری

بلو اوریجین پس از 15 ماه دوباره با موفقیت راکت نیو شپرد را پرتاب کرد

بلو اوریجین پس از ناکامی در آخرین مأموریت خود و حدود یک سال دوری از فضا، در بیست‌وچهارمین مأموریت فضایی خود موفق ظاهر شد. راکت نیو شپرد در این مأموریت جدید از غرب تگزاس از زمین جدا شد و محموله خود را به مدار رساند. در نهایت هم بوستر و هم کپسول آن که فاقد سرنشین بود، با موفقیت به زمین برگشتند.

به‌گزارش CNN، راکت نیو شپرد بلو اوریجین در ساعت 11:43 صبح به وقت محلی از غرب تگزاس پرتاب شد و حامل کپسولی با 33 محموله بود. این بوستر حدود 7 دقیقه پس از پرتاب به زمین برگشت. کپسول این مأموریت نیز پس از حدود 10 دقیقه با موفقیت روی زمین فرود آمد.

فرود بوستر نیو شپرد

این مأموریت قرار بود دوشنبه انجام شود اما به دلیل مشکلی در سیستم‌های زمینی به تعویق انداخته شد. اما در نهایت بلو اوریجین سه‌شنبه شب توانست دوباره راکت خود را به اتمسفر بفرستد. این شرکت حالا دوباره می‌تواند سفرهای خود را آغاز کند و گردشگران را به مرز فضا برساند.

فرود کپسول با چتر نجات

بازگشت بلو اوریجین به عرضه رقابت‌های فضایی

شرکت فضایی «جف بزوس» در بیش از یک سال اخیر در حال رفع مشکلاتی بود که در آخرین مأموریت نیو شپرد به‌وجود آمده بود. در آن مأموریت، به‌نظر می‌آمد که افزایش بیش از حد دما در راکت موجب آتش‌سوزی شده بود. البته در آن مأموریت هم که سرنشین نداشت، کپسول از بوستر جدا شد و ضمن حفظ ایمنی روی زمین فرود آمد.

در ادامه تحقیقاتی در این باره صورت گرفت و اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) از بلو اوریجین خواست تا 21 اقدام اصلاحی را در خصوص سیستم پرتابی خود انجام دهد. ازجمله این اقدامات بازطراحی یک موتور خاص و اجزای خروجی آن برای دریافت مجوز بعدی بود که زمان زیادی طول کشید.

گفتنی است که بلو اوریجین روی راکت بزرگ‌تری موسوم به «نیو گلن» هم کار می‌کند که قادر به پرتاب ماهواره‌ها و دیگر محموله‌های بزرگ‌تر است. این راکت احتمالاً در سال آینده میلادی اولین پرواز آزمایشی خود را انجام خواهد داد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا