دانش و فناوری

اولین ماموریت خدمه بوئینگ استارلاینر پاکسازی شد

بوئینگ استارلاینر پرتاب امشب “به دلیل احتیاط فراوان” به ندرت دو ساعت قبل از پرتاب تاریخی به تعویق افتاده است. گزارش شده است که این اسکراب به دلیل مشکل در دریچه تسکین اکسیژن در مرحله بالایی موشک Atlas V است.

فرصت‌های پرتاب پشتیبان در روزهای 7، 10 و 11 می وجود دارد. پس از سال‌ها تاخیر و بیش از 1 میلیارد دلار هزینه، این ماموریت اولین تلاش بوئینگ برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

هنگامی که مشکل با مرحله بالایی حل شد، United Launch Alliance Atlas V کپسول CST-100 Starliner را همراه با دو فضانورد – بوچ ویلمور و سانی ویلیامز – از کیپ کاناورال فلوریدا در ساعت 22:34 به وقت محلی به مدار خواهد برد. بعد از ظهر دوشنبه. این ماموریت همچنین اولین باری است که اطلس ULA خدمه حمل می کند. این موشک در 99 ماموریت 100 درصد موفقیت دارد. (ULA یک سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین است.)

فضانوردان اکنون در اولین فرصت روز پنجشنبه در ایستگاه پهلو می گیرند و حداقل هشت روز در آنجا خواهند ماند. این دو فضانورد زودتر از 16 مه در این کپسول به زمین بازخواهند گشت.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بوئینگ می‌تواند در نهایت استارلاینر خود را برای حمل و نقل انسان تأیید کند و شرایط قرارداد 4.2 میلیارد دلاری تاکسی فضانورد ناسا را ​​آغاز کند. این قرارداد، تحت برنامه تجاری خدمه آژانس، در سال 2014 منعقد شد. اسپیس ایکس ایلان ماسک نیز تحت این برنامه قراردادی برای کپسول Crew Dragon خود اعطا کرد و از سال 2020 فضانوردان را به و از ایستگاه فضایی بین‌المللی جابجا می‌کرد.

در حالی که SpaceX در خدمات حمل و نقل انسانی خود، پرواز بیش از دوازده ماموریت خدمه و همچنین انجام پروازهای خصوصی با Axiom Space و میلیاردر Jared Isaacman افزایش یافته است، بوئینگ به شدت عقب افتاده است. این غول هوافضا در ابتدا در سال 2019 یک ماموریت بدون خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی را انجام داد، اما به دلیل مشکلات فنی شکست خورد. مشکلات بیشتر تلاش بعدی را به تعویق انداخت تا اینکه سرانجام در سال 2022 انجام شد.

از سال گذشته، بوئینگ به دلیل تاخیر طولانی مدت برنامه Starliner، هزینه های 1.5 میلیارد دلاری را افزایش داده بود.

اما علیرغم مشکلات فنی، ناسا و بوئینگ بر تعهد خود به این ماموریت و ایمنی دو فضانورد تاکید کرده اند.

جیم فری، معاون ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی در اواخر ماه گذشته گفت: “جان اعضای خدمه ما، سونی ویلیامز و بوچ ویلمور، در خطر است.” ما اصلاً این موضوع را ساده نمی‌گیریم.»

در واقع، برای ناسا، یک مأموریت موفق، آژانس را یک قدم به داشتن دو ارائه‌دهنده حمل‌ونقل عملیاتی نزدیک‌تر می‌کند، و باعث اضافه کاری حیاتی به برنامه Commercial Crew می‌شود. طبق قرارداد بوئینگ، این بوئینگ برای شش ماموریت فضانوردی در خط است.

ماسک به X، پلتفرم رسانه اجتماعی که او نیز مالک آن است، درباره این مأموریت اظهار نظر کرد و خاطرنشان کرد: «اگرچه بوئینگ 4.2 میلیارد دلار برای توسعه یک کپسول فضانورد و اسپیس ایکس فقط 2.6 میلیارد دلار دریافت کرد، اسپیس ایکس 4 سال زودتر به پایان رسید.»

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا