مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی: کیفیت بنزین در آلودگی هوا نقشی ندارد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در جریان مصاحبه با خبرگزاریهای داخلی، تأثیرگذاری کیفیت بنزین در آلایندگی هوا را رد کرد. «جعفر سالاری نسب» در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرد که کیفیت بنزین داخلی با استانداردهای اتحادیه اروپا سازگاری دارد و از این نظر نمیتوان آلودگی هوا را به گردن کیفیت بنزین انداخت.
البته به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، افزایش مصرف بنزین میتواند موجب آلودگی هوا شود. معاون وزیر نفت در این باره میگوید: «در سال ۹۹ مصرف هر خودرو در ایران در روز ۲.۸ لیتر بوده است. این عدد به ترتیب در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۳.۱ لیتر، ۳.۴ لیتر و ۳.۷ لیتر رسیده است. این افزایش ناشی از پایینبودن کیفیت خودروها و افزایش ترددها است.»
کیفیت بنزین یورو و سوپر مشابه است
کمبود بنزین سوپر نیز یکی دیگر از مشکلات مالکان خودروها، بهخصوص خودروهای وارداتی و اتومبیلهای مجهز به توربوشارژر است. به گفته جعفر سالاری نسب، درحالحاضر بنزین سوپر در برخی از جایگاهها توزیع میشود. البته او کیفیت بنزین سوپر را با بنزین یورو توزیعشده در کشور یکی دانست. سالاری نسب عدد اکتان بنزین سوپر را 94 و بنزین یورو را 92 اعلام کرد.
همچنین بخوانید: ایرانخودرو: کیفیت بنزین با خودروهای تولیدی یورو 5 همخوانی ندارد
یکی از مسائل دیگر در حوزه بنزین، ناترازی در حوزه تولید و مصرف است. این موضوع طی بهار و تابستان 1402 بسیار خبرساز بود. به گفته سالاری نسب، میزان توزیع بنزین در کشور اکنون 110 میلیون لیتر در روز است. او همچنین به ذخیره قابلتوجه بنزین در مخازن اشاره کرد و اعلام کرد مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
درنهایت سالاری نسب موضوع واردات بنزین را بهصورت تلویحی رد کرد. او در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: «تمامی بنزین توزیعشده در کشور از پالایشگاهها دریافت میشود. همچنین سازمان استاندارد نظارت ویژهای روی بنزین دارد. سازمان استاندارد در پالایشگاهها روی تولید بنزین نظارت دارد. اگر کارشناسان سازمان استاندارد به این نتیجه برسند که کیفیت بنزین مناسب نیست، اقدام کرده و جلوی توزیع بنزین را میگیرند.»