دانش و فناوری

مریخ‌نورد کنجکاوی با سخت‌ترین صعود خود در مریخ روبرو می‌شود

14 مرداد ماه، مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا یازدهمین سال حضور خود در مریخ را با مطالعه سطح سیاره سرخ جشن می‌گیرد. این ربات اخیرا مکانی به نام «جاو» را بررسی کرده است که با ده‌ها دهانه برخوردی پوشیده شده است. دانشمندان تاکنون به ندرت این تعداد دهانه برخوردی را در یک ناحیه شناسایی کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که بزرگترین آن‌ها حداقل به اندازه یک زمین بسکتبال باشد، درحالیکه مابقی بسیار کوچکتر هستند.

جاو یکی از ایستگاه‌هایی است که مریخ‌نورد کنجکاوی در سفر خود به دامنه کوه «شارپ» از آن عبور خواهد کرد. شارپ نامی کوهی با ارتفاع 5 کیلومتر است که میلیاردها سال پیش با دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و نهرها پوشیده شده بود. هر لایه از کوه در دوره متفاوتی از آب و هوای باستانی مریخ تشکیل شده است و هرچه کنجکاوی بالاتر می‌رود، دانشمندان اطلاعات بیشتری راجع به تغییر وضعیت سطح مریخ در طول زمان بدست می‌آورند.

مریخ‌نورد کنجکاوی در مدت زمان حضور خود در مریخ از تپه‌های زیادی بالا رفته است اما آنچه باید اکنون در بالا رفتن از شارپ انجام دهد، دشوارترین صعود آن به حساب می‌آید. شیب دامنه کوه 23 درجه است که یک شیب تند به حساب می‌آید. همچنین ماسه‌های لغزنده و سنگ‌هایی که گاها از ابعاد چرخ مریخ‌نورد بزرگتر هستند، کار را بسیار سخت می‌کنند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d8%b1%db%8c%d8%ae%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%af'>مریخ‌نورد</a> کنجکاوی

این مریخ‌نورد 15 برنامه‌ریز دارد که روزانه صدها خط کد می‌نویسند تا به سیستم حرکتی کنجکاوی و بازوی رباتیک آن فرمان دهند. این مهندسان در همکاری با دانشمندان پروژه تصمیم می‌گیرند تا مریخ‌نورد را به کجا هدایت کنند، چه عکس‌هایی بگیرد و کدام هدف را با کمک ابزارهای روی بازوی 2 متری خود دنبال کند.

«امی هیل» راننده مریخ‌نورد کنجکاوی در مرکز پیشرانش جت ناسا می‌گوید: «اگر تا به حال سعی کرده باشید از یک تپه شنی در ساحل که شیب تندی دارد بالا بروید، خواهید دانست که کنجکاوی چه کار سختی را باید انجام دهد. برای درک بیشتر آنچه این مریخ‌نورد باید انجام دهد، حضور سنگ‌ها و صخره‌های بزرگتر از جثه‌اش را نیز در نظر بگیرید.»

این تیم برای آنکه مریخ‌نورد در زمان صعود از جاو در خطر نباشد، به سیستم دستور دادند تا در صورت بروز خطر در جای خود توقف کند – به عنوان مثال، زمانی که چرخ‌ها بیش از حد بلغزند و یا از مسیر خود منحرف شوند. دانشمندان تمام سناریوهای ممکن در این صعود را برای کنجکاوی متصور شده‌اند و برای آن راه‌حلی ارائه داده‌اند. با این‌حال، مسیر پیش‌بینی شده برای حرکت، نسبت‌ به مسیرهای دیگر خطرات کمتری دارد و دانشمندان انتظار دارند کنجکاوی بدون کاهش سرعت مسیر خود را به صورت پیوسته طی کند.

اطلاعاتی که مریخ‌نورد کنجکاوی در طول این مسیر ثبت می‌کند، به زودی منتشر خواهند شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا