دانش و فناوری

دارپا روی توسعه چوب مستحکم‌تر و چندبار مصرف کار می‌کند

آژانس سپاه مهندسی ارتش ایالات متحده (USACE) گزارش جدیدی را منتشر کرده که نشان می‌دهد بیش از 80 درصد زباله‌های جامد تولید شده در پایگاه‌های عملیاتی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (DoD) از ضایعات چوب، مقوا و کاغذ تشکیل شده است. با اشاره به این آمار گفته شده که سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی (دارپا) با برنامه جدیدی قصد دارد ضایعات چوب، مقوا و کاغذ را به مواد سبک وزن، قوی و پایدار برای استفاده مجدد در محیط‌های مختلف تبدیل کند.

براساس گزارش‌های موجود، اگر پروژه درپا عملی شود، ضایعات وزارت دفاع و همچنین انتشار کربن توسط DoD کاهش پیدا می‌کند و مصالح ساختمانی پایدار افزایش می‌یابد.

ویژگی‌های چوب جدید و بهبودیافته

برنامه DARPA براساس مطالعات جدیدی شکل گرفته که نشان می‌دهد از طریق تصفیه شیمیایی و فشردن، چوب را می‌‌توان با خواص مکانیکی افزایش یافته متراکم کرد. این چوب بهبودیافته جدید حالت‌های منحصر‌به‌فردی از پراکندگی انرژی، دوام بیشتر و نسبت استحکام به وزن بیشتر را نسبت به فولاد فراهم می‌کند.

تاکنون این مواد جدید فقط در دسته از الوارهای بکر استفاده شده است و نتایج اولیه آن نشان می‌دهد که خرده‌های چوب و ضایعات الوار را می‌توان در آینده به‌عنوان منبعی برای ایجاد محصولات متراکم چوب‌مانند استفاده کرد. بهتر از آن، دارپا فرآیندهای بیولوژیکی را شناسایی کرده است که می‌تواند در آینده جایگزین فرآیندهای شیمیایی دشوار موردنیاز برای تبدیل مواد اولیه شوند.

البته دارپا هنوز باید ویژگی‌های دیگری مانند مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر آب و تغییرات آب‌و‌هوایی را به مواد جدید خود اضافه کند تا بتواند در آینده از آن‌ها استفاده کند. انتظار می‌رود برنامه دارپا که Waste Upcycling for Defense (WUD) نام دارد تا 24 ماه آینده تکمیل شود و برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن با سرمایه‌گذاران مختلفی همکاری خواهد کرد.

ماه گذشته نیز دانشمندان «دانشگاه ایالتی اوهایو» در مطالعه‌ای به فناوری ویرایش ژن کریسپر (CRISPR) روی آورده‌اند تا چوبی را طراحی کنند که لیگنین (نوعی پلیمر) مناسب‌تری برای تولید الیاف دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا