دانش و فناوری

برای اولین بار در جهان؛ DJI آزمایش تحویل کالا با پهپاد در کوه اورست را انجام داد [تماشا کنید]

شرکت چینی DJI موفق‌شده تا برای اولین بار در جهان، آزمایش تحویل کالا با پهپاد در قله اورست را با موفقیت به پایان برساند. در این آزمون، توانایی پهپادهای DJI در زمینه حمل بار بین کمپ‌ها و همچنین حذف زباله‌هایی که کوهنوردان در ارتفاع بیشتر از 6000 متری به جا گذاشته‌اند، آزمایش شده است.

DJI اعلام کرد که پهپاد FlyCart 30 آزمایشی را به پایان رسانده که طی آن، 15 کیلوگرم مخزن اکسیژن و تجهیزات دیگر از پایگاه جنوبی اورست در ارتفاع 5346 متری به کمپی با 1700 متر بالاتر منتقل شده است. همچنین FlyCart 30 با 15 کیلوگرم زباله به پایگاه اصلی خود بازگشته است.

پرواز پهپاد DJI در دامنه‌های اورست

به گفته DJI، پهپاد در طول سفر رفت و برگشت خود که در دمای زیر صفر درجه و بادهای شدید انجام شده، به ارتفاع نزدیک به 6200 متر رسیده و همچنان 43 درصد از باتری آن حفظ شده است.

«کریستینا ژانگ»، مدیر ارشد استراتژی شرکت DJI، در یک بیانیه خبری می‌گوید:

«امکان حمل‌و‌نقل ایمن تجهیزات، لوازم و ضایعات با پهپاد، پتانسیل زیادی در زمینه لجستیک کوهنوردی اورست، ساده‌سازی تلاش‌های مربوط به پاکسازی زباله و بهبود ایمنی برای همه افراد درگیر به‌همراه دارد.»

همانطور که شاید بدانید، انجام این دسته از پروازها در ارتفاعات بالا بسیار چالش‌برانگیز است، زیرا در این مناطق فشار و چگالی هوا کاهش پیدا کند و پهپاد مجبور است سخت‌تر کار کند تا بتواند بلند شود، بنابراین میزان بار قابل‌حمل یک پهپاد محدود است.

برای اولین بار در جهان؛ DJI آزمایش تحویل کالا با پهپاد در کوه اورست را انجام داد [تماشا کنید]

این عوامل همچنین می‌توانند بر پایداری پرواز تاثیر بگذارند و فشار بیشتری به باتری آن وارد کنند. DJI قبلا اعلام کرده بود که پهپاد آن می‌تواند با استفاده از هر دو بتری خود و شرایطی که هیچ باری حمل نکند، تا ارتفاع 6000 متری پرواز کند.

قله اورست که در مرز چین و نپال قرار دارد، هر ساله میزبان هزاران کوهنورد است که قصد دارند به قله آن در ارتفاع بیش از 8800 متری از سطح دریا برسند. بلندترین کوه جهان در سال 2023 میزبان بیش از 6600 کوهنورد موفق بوده و هر یک از آن‌ها حدود 8 کیلوگرم زباله در دامنه‌ها بر جای گذاشته است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا