دانش و فناوری

نوشیدن الکل در پرواز می‌تواند برای قلب خطرناک باشد

طبق مطالعه جدیدی که روز دوشنبه در مجله تنفسی توراکس (Thorax) منتشر شد، ترکیب الکل و فشار کابین هواپیما حین پرواز بر قلب مسافران در حال چرت‌ زدن، اثر مخربی می‌‌گذارد. 

به گفته محققان مرکز پزشکی هوافضا در آلمان، ترکیب این دو عامل در مدت‌زمان طولانی، حتی در افراد سالم و جوان اکسیژن خون را کاهش و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. به گفته نویسندگان این تحقیق، دوزهای بالاتر الکل این آثار مشهود را بدتر می‌کنند و احتمالا خطر مشکلات سلامتی و نیاز به فوریت‌های پزشکی در طول پرواز را به‌خصوص برای افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، افزایش می‌دهد. 

به گزارش نیویورک‌پست، محققان تاکید کردند: «این نتایج به طور کاملا واضح و جدی نشان می‌دهد که مصرف الکل در هواپیما باید محدود شود.»

محققان در این مطالعه مجموعه‌ای متشکل از ۴۸ فرد بین ۱۸ تا ۴۰ ساله را ارزیابی کردند. نیمی از این افراد در یک آزمایشگاه خواب که تحت شرایط کاملا عادی بود، چرت زدند. در حالی که نصف دیگر در اتاقک دارای سیستم شبیه‌سازی شرایط ارتفاع که مشابه فشار داخل کابین هواپیما حین پرواز بود، خوابیدند. هر دو گروه در یکی از شب‌ها بدون مصرف الکل به خواب رفتند و در شب دیگر قبل از به خواب‌ رفتن الکل نوشیدند. محققان ضربان قلب، سطح اشباع اکسیژن خون و مراحل و کیفیت خواب این افراد را بررسی کردند. 

طبق دریافت آن‌ها، مصرف متعادل الکل و شرایط پرواز هر کدام به‌تنهایی به افزایش ضربان قلب و کاهش سطح اکسیژن خون در حالت خواب منجر ‌شد و وقتی این دو عامل با هم ترکیب شدند، میزان تاثیر آن‌ها افزایش یافت. به گفته محققان، ترکیب الکل و خواب در شرایط هیپوباریک (تغییر فشار جو در ارتفاع) بر سیستم قلبی حتی به افراد جوان و سالم هم فشار وارد می‌کند و در بیماران مبتلا به بیماری‌‌های قلبی یا ریوی موجب تشدید علائم می‌شود. 

محققان تاکید می‌کنند مسافرانی که به آپنه خواب و مشکلات تنفسی دچارند، باید از ۱۲ ساعت قبل از پرواز و نیز در طول پرواز از نوشیدن الکل خودداری کنند. آن‌ها معتقدند خطرات ناشی از نوشیدن الکل حین پرواز دست‌کم گرفته شده است و توجه کارشناسان و مسئولان پرواز باید به آن بیشتر توجه کنند و بر همین اساس خواستار محدود کردن مصرف الکل در سفرهای هوایی طولانی شدند.  

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا