دانش و فناوری

ایلان ماسک اپل را بابت استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI تهدید کرد

به‌دنبال معرفی Apple Intelligence و همکاری اپل با OpenAI برای استفاده از مدل‌های این شرکت در شب گذشته، «ایلان ماسک» اعلام کرد که اگر این سیستم هوش مصنوعی در سطح سیستم‌عامل در دستگاه‌های اپل پیاده‌سازی شود، ورود آن‌ها را به شرکت‌های خود ممنوع خواهد کرد.

ایلان ماسک پس از پایان رویداد WWDC 2024 اپل در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر اپل [مدل‌های] OpenAI را در سطح سیستم‌عامل به کار بگیرد، دستگاه‌های اپل در شرکت‌های من ممنوع خواهند شد. این اتفاق یک نقض امنیتی غیرقابل‌پذیرش است.»

ماسک همچنین توضیح داد که در این صورت بازدیدکنندگان شرکت‌های او نیز باید در هنگام ورود دستگاه‌های اپلی خود را تحویل بدهند و این دستگاه‌ها در قفس‌های فارادی نگهداری خواهند شد. هدف ماسک از استفاده از قفس فارادی احتمالاً جلوگیری از ارتباط این دستگاه‌ها با سرورهای OpenAI یا اپل است.

ایلان ماسک اپل را بابت استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI تهدید کرد

انتقاد ایلان ماسک از اعتماد اپل به OpenAI

مدیرعامل تسلا، اسپیس ایکس و نورالینک در پست دیگری نوشت عجیب است که اپل نمی‌تواند هوش مصنوعی خودش را بسازد، اما به‌نحوی می‌تواند مطمئن شود که OpenAI از امنیت و حریم خصوصی شما محافظت می‌کند. ماسک معتقد است: «اپل درواقع هیچ ایده‌ای ندارد که وقتی داده‌های شما را به OpenAI می‌دهد، چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

ایلان ماسک همچنین در پاسخی به پست «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، در ایکس که لینک معرفی Apple Intelligence را به اشتراک گذاشته بود، نوشت: «نمی‌خواهمش. یا این جاسوس‌افزار چندش‌آور را متوقف کنید یا استفاده از تمام دستگاه‌های اپل در محل شرکت‌های من ممنوع خواهد شد.»

OpenAI در مطلبی در وب‌سایت خود درباره همکاری با اپل توضیح داده است که حریم خصوصی کاربران در هنگام دسترسی به ChatGPT از طریق سیری یا ابزارهای نگارش رعایت می‌شود؛ درخواست‌های کاربر توسط OpenAI ذخیره نخواهد شد و آدرس IP نیز غیرقابل‌فهم می‌شود. این شرکت می‌گوید کاربران همچنین می‌توانند اکانت ChatGPT خود را به این سیستم وصل کنند تا مشمول قوانین این چت‌بات شوند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا