دانش و فناوری

ایلان ماسک کد منبع مدل هوش مصنوعی Grok را به‌صورت عمومی منتشر کرد

ایلان ماسک هفته گذشته اعلام کرد که چت‌بات هوش مصنوعی Grok متن‌باز می‌شود. حالا امروز کد منبع این برنامه در گیت‌هاب در دسترس قرار گرفته است. شرکت xAI می‌گوید «گراک» یک مدل «ترکیب-متخصص» (Mixture-of-Experts) با 314 میلیارد پارامتر است.

براساس پست وبلاگ xAI، انتشار کد منبع مدل هوش مصنوعی Grok-1 شامل معماری شبکه آن است. این شرکت تأکید می‌کند که کد حاضر مربوط به مقطعی از اکتبر سال گذشته است و از آن پس برای هیچ کاربرد خاصی مثل برقراری دیالوگ بهینه‌سازی نشده است.

مدل هوش مصنوعی Grok متن‌باز شد

کد منبع گراک با مجوز Apache 2.0 منتشر شده است، بنابراین استفاده تجاری از آن را ممکن می‌کند، اما شامل داده‌هایی نیست که برای آموزش مدل استفاده شده و ارتباطات آن با شبکه اجتماعی ایکس را نشان نمی‌دهد.

ایلان ماسک کد منبع مدل هوش مصنوعی Grok را به‌صورت عمومی منتشر کرد

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک می‌گوید مدل Grok-1 با مجموعه‌ای سفارشی از داده‌ها آموزش داده شده، اما جزئیات بیشتری درباره این داده‌ها ارائه نشده است. در هر صورت اما انتشار کد منبع این مدل اتفاق مثبتی تلقی می‌شود و می‌تواند به محققان و توسعه‌دهندگان کمک کند تا سازوکارهای آن را درک کنند و از این کد منبع بهره بگیرند.

ایلان ماسک اولین‌بار در اواسط آبان‌ماه از هوش مصنوعی Grok رونمایی کرد و در ادامه این چت‌بات به‌عنوان بخشی از شبکه اجتماعی ایکس در اختیار کاربران پریمیوم این پلتفرم قرار گرفت. ماسک حالا با OpenAI وارد یک درگیری حقوقی شده و مدعی است که استارتاپ سازنده ChatGPT از هدف خود که عرضه مدل‌های آزاد بوده، دور شده است.

xAI اولین شرکتی نیست که مدل هوش مصنوعی خود را متن‌باز کرده است. شرکت‌های دیگری مثل Mistral که اخیراً با مایکروسافت وارد همکاری شده است، هم مدل‌های خود را به‌صورت متن‌باز در دسترس قرار داده‌اند. متا هم به محققان امکان دسترسی آزاد به مدل Llama 2 را می‌دهد اما محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال می‌کند و بابت استفاده‌های تجاری و در مقیاس گسترده از کاربران هزینه می‌گیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا