دانش و فناوری

تلسکوپ فضایی اقلیدس به مدار خود در نقطه لاگرانژی L2 رسید [تماشا کنید]

تلسکوپ فضایی اقلیدس متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA) به مدار مقرر خود رسید. این تلسکوپ ابتدای ماه ژوئیه از کیپ کاناورال آمریکا پرتاب شده بود و حالا در نقطه لاگرانژی L2 قرار گرفته است تا همسایه تلسکوپ فضایی جیمز وب و گایا شود.

به گزارش وب‌سایت سازمان فضایی اروپا، تلسکوپ فضایی اقلیدس پس از سفری تقریباً یک‌ماهه به مدار موردنظر خود در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین رسید. سازمان فضایی اروپا با انتشار ویدیویی به‌صورت انیمیشنی نشان داده که اقلیدس در کنار جیمز وب و گایا در چه موقعیتی قرار گرفته است و هرکدام در چه مداری گردش می‌کنند.

نقطه لاگرانژی L2 در موقعیتی مقابل خورشید قرار گرفته و فاصله آن با زمین حدود چهار‌برابر بیشتر از فاصله ما با ماه است. خورشید، زمین و ماه در این نقطه همواره پشت تلسکوپ اقلیدس، جیمز وب و گایا قرار می‌گیرند و اختلالی در فعالیت آن‌ها ایجاد نمی‌کنند.

علاوه‌براین، تلسکوپ‌های فضایی در این نقطه می‌توانند تا حدی از گرمای خورشید در امان بمانند. البته گفتنی است که تلسکوپ اقلیدس به مداری بسیار پایدار نیاز دارد تا هیچ خللی در عملکرد حسگرهای فوق‌حساس آن به‌وجود نیاید.

تلسکوپ اقلیدس در معرض خطر تصادف با دیگر تلسکوپ‌ها قرار ندارد

سازمان فضایی اروپا می‌گوید منطقه اطراف نقطه لاگرانژی L2 بزرگ است و اگرچه به‌نظر می‌رسد که مدار این ماهواره‌ها با هم تلاقی دارد، در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد و به‌راحتی می‌توان از تصادف ماهواره‌ها جلوگیری کرد. برای مثال، تلسکوپ جیمز وب و گایا بین 400 هزار تا 1 میلیون 100 هزار کیلومتر از هم فاصله دارند.

حالا که تلسکوپ اقلیدس به مقصد خود رسیده، گام بعدی آماده‌سازی تجهیزات است تا این رصدخانه فضایی برای مشاهده کیهان آماده شود. اقلیدس قرار است درنهایت به کهکشان‌های دوردست نگاه کند تا نقشه‌ای سه‌بعدی را از تمام ماده تاریک موجود در جهان بسازد. دانشمندان امیدوارند که با بررسی اثرات گرانشی ماده تاریک بتوانند اطلاعات بیشتری درباره این پدیده پُررمزوراز پیدا کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا