دانش و فناوری

مدیرعامل فناپ تلکام: استفاده از فیبر نوری از لحاظ اقتصادی ۵۰ درصد به‌صرفه‌تر است

مدیرعامل «فناپ تلکام» باور دارد باوجوداینکه اینترنت فیبر نوری به‌دلیل پایین بودن پکت‌لاس (Packet Loss) ۵۰ درصد برای کاربر به‌صرفه‌تر است. هنوز مزیت‌های استفاده از فیبر برای مردم جا نیفتاده است.

به گزارش دیجیاتو، «صابر فیضی»، مدیرعامل فناپ تلکام، که یکی از اپراتورهای فعال در پروژه فیبر نوری است، در نشستی خبری گفت: «دولت علاوه‌بر مشوق‌هایی که برای ایجاد پوشش به اپراتور می‌دهد، باید برای افزایش اتصال مردم به فیبر نوری نیز مشوق‌هایی تعیین کند. بهتر است این مشوق‌ها هزینه خرید مودم را برای کاربران پوشش بدهند.»

به گفته او طی ۱۵ سال اخیر، بیشتر تمرکز سیاست‌گذاران اینترنت در ایران روی ارتباطات رادیویی بوده و این مسئله باعث عقب‌ماندن ارتباطات ثابت کشور شده است اما با اجرای پروژه ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری این عقب‌ماندگی جبران می‌شود.

او درمورد هزینه‌های اینترنت مردم بیان کرد: «متوسط‌‌‌‌ترین قشر جامعه حداقل ۲۵۰ هزار تومان برای پهنای باند هزینه می‌کند. استفاده از فیبر ۵۰ درصد از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است؛ زیرا پکت‌لاس نداریم و پهنای باند هدر نمی‌رود.»

مدیرعامل فناپ تلکام درباره مزایای فیبر نوری گفت: «یکی از مزایای کابل نوری این است که در مقابل بمب‌های الکترومغناطیسی صدمه نمی‌بیند. این بمب‌ها در جو محیط بدون صدا و اثرات محیط زیستی منفجر می‌شوند و باعث می‌شوند تمام نیمه‌هادی‌ها از بین بروند. کابل نوری به‌دلیل اینکه هادی جریان الکترونیکی نیست، در مقابل اختلال نویز صدمه نمی‌بیند.»

او به تصورات غلط درمورد فیبر نوری نیز اشاره کرد و گفت: «شایعاتی درمورد فیبر نوری شنیده می‌شود، مثل اینکه برای شنود استفاده می‌شود. کابل نوری تنها تکنولوژی‌ای است که نمی‌شود شنود کرد؛ چون در مسیر کابل فقط نور است. همچنین می‌گویند امنیتی‌ها می‌خواهند از فیبر نوری استفاده‌های خودشان را بکنند. هیچ فرقی نمی‌کند. هرجا بخواهند استفاده می‌کنند، حتی در فیبر سخت‌تر است.»

فیضی درباره وضعیت فیبر نوری فناپ تلکام نیز توضیح داد: «به‌جز مخابرات و ایرانسل بقیه اپراتورهای این پروژه تعهد دارند ۱.۵ میلیون پوشش ایجاد کنند. ما تا پایان سال گذشته ۶۵۰ هزار پوشش ایجاد کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی تعهداتمان را انجام دهیم. همچنین می‌خواهیم تا پایان سال ۲۰۰ هزار مشترک فیبر نوری جذب کنیم.»

سازمان‌های نظارتی پروژه فیبر نوری را رصد کنند

مدیرعامل فناپ تلکام به مشکلاتی که برای فیبرکشی در کشور وجود دارد نیز پرداخت. او گفت: «در اروپا فقط لندن در زمینه فیبر نوری عقب ماند؛ چون سیاست‌هایی مانند شهرداری آقای زاکانی وجود دارد و اجازه حفاری داده نمی‌شود.»

اپراتورهای اینترنتی بارها از همکاری‌نکردن شهرداری‌ها برای حفاری فیبر، به‌ویژه در کلان‌شهرها، گله کرده‌اند. درحالی‌که طبق آخرین تعرفه قانونی، شهرداری حق دارد برای هر متر حفاری حداکثر ۴۰۰ هزار تومان بگیرد، گفته می‌شود در بعضی مناطق تهران این رقم حتی تا ۱۵ میلیون تومان هم بالا رفته است.

فیضی از سازمان‌های نظارتی درخواست کرد: «سازمان‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور وظیفه دارند بر اجرای بودجه و ترک فعل سازمان‌ها نظارت کنند. پروژه فیبر نوری مسئله‌ای است که در بودجه آمده است. شهرداری‌ها براساس بودجه وظیفه دارند ۱۵ روز بعد از درخواست اپراتور، اجازه حفاری برای فیبرکشی صادر کنند. عملکرد سازمان‌های نظارتی و هماهنگی بین دستگاه‌ها بر اجرای این پروژه تأثیر می‌گذارد.»

تولید داخل، کفاف نیازمان را نمی‌دهد اما باید کمک کنیم

تولید مودم داخلی یکی از مباحثی است که اخیراً حاشیه‌هایی داشته. پس‌از اینکه رئیس هیئت‌مدیره شاتل در گفتگو با دیجیاتو از کیفیت این مودم‌ها انتقاد کرد، دیدگاه‌های منفی بیشتری درمورد کیفیت این مودم‌ها مطرح شد.

فیضی در این نشست خبری، به سؤالی درباره کیفیت مودم‌های داخلی پاسخ داد و گفت: «بحث درمورد کیفیت تولیدات داخل همیشه مطرح بوده است. شرایط فعلی تولیدکننده بیشتر از ۲۰ درصد نیاز کشور را پوشش نمی‌دهد اما باید کمک کنیم تولید داخل راه بیفتد. اگر مشکلی در تولیدات داخلی وجود دارد، باید کمک کنیم حل شود.»

به گفته او هزینه تولید در ایران حداقل ۵۰ درصد بیشتر از هزینه واردات است.

مدیرعامل این اپراتور درمورد امکان استفاده از مودم ADSL برای فیبر نوری نیز گفت: «با مودم‌هایی که در خانه داریم، می‌شود با استفاده از «تبدیل‌» به فیبر نوری متصل شد اما نباید توقع داشت سرعتی بیشتر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه داشته باشد.»

او افزود: «در شهرهایی مانند رشت در حال تست طرح مودم رایگان برای مشترکان فیبر هستیم.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا