دانش و فناوری

اولین دوره از مسابقات اتومبیل‌های خودران A2RL در ابوظبی برگزار شد [تماشا کنید]

عصر روز گذشته، پیست «یاس مارینا» در جزیره یاس، ابوظبی میزبان یک رویداد منحصربه‌فرد در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی بود. اولین دوره از مسابقه اتومبیلرانی خودروهای خودران (A2RL) در این پیست برگزار شد که در آن خودروهای بدون راننده‌ای که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شدند، با یکدیگر رقابت کردند.

در این مسابقه که به‌صورت زنده در یوتوب نمایش داده شده است، یک مدل خودروی تک‌صندلی ساخته‌شده توسط شرکت خودروسازی ایتالیایی «دلارا» (Dallara) که به فناوری‌های پیشرفته مجهز هستند، با یکدیگر رقابت کردند. همچنین یک جایزه 2.25 میلیون دلاری برای آن تعریف شده بود که بخش عمده‌ای از آن به برنده نهایی رسید.

خودرو مورد استفاده در مسابقه اتومبیلرانی A2RL

اولین دوره از مسابقات اتومبیل‌های خودران A2RL در ابوظبی برگزار شد [تماشا کنید]

تنها خودروی موجود در این مسابقه یک اتومبیل متعلق به شرکت دلارا بوده است که از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ با چهار سیلندر بهره می‌برد و می‌تواند حدود 550 اسب بخار توان تولید کند. همچنین هفت دوربین سونی IMX728 برای هوش مصنوعی که ماشین را هدایت می‌کند، نمای 360 درجه فراهم می‌کنند. رایانه خودرو نیز به پردازنده گرافیکی انویدیا، اتصالات اترنت اینتل، درایوهای ذخیره‌سازی و GPS مجهز شده است.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه همه تیم‌ها خودرو یکسانی دارد، اما کدنویسی آن‌ها متفاوت است. درواقع تیم‌ها باید از مهارت‌های کدنویسی خود استفاده کنند و الگوریتم‌هایی را تولید کنند تا خودرو آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن مسیر مشخص‌شده را طی کنند.

در مجموع هشت تیم در A2RL شرکت کرده است:

  • Fly Eagle (چین و امارات)
  • Humda Lab (مجارستان)
  • Code19 (ایالات متحده آمریکا)
  • Constructor (آلمان)
  • Kinetiz (سنگاپور و امارات)
  • Polimove (ایتالیا)
  • Unimore (ایتالیا)
  • دانشگاه فنی مونیخ (آلمان)

در نهایت، تیم دانشگاه فنی مونیخ (TUM) برنده مسابقه شد.

مشکلات و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی

البته این مسابقه چندان بدون چالش نبوده است و طبیعتاً عدم وجود راننده و استفاده از هوش مصنوعی برای هدایت خودروها، مشکلاتی را به‌وجود آورده است. به‌عنوان مثال، در بخشی از مسابقه خودروها به‌طور تصادفی و ناگهانی متوقف می‌شدند:

حتی در برخی مواقع، خودروها به‌طور ناگهانی می‌چرخیدند. در تصویر GIF زیر شاهد خودرو متعلق به تیم ایتالیایی Polimove هستیم که ناگهان مسیر مسابقه را دور می‌زند:

مواردی از برخورد خودروهای بدون‌سرنشین با دیواره‌های اطراف پیست نیز وجود دارد:

یا در برخی موارد، خودرو از مسیر مسابقه خارج و متوقف شد:

در نهایت باید اشاره کرد که هدف اصلی مسابقات A2RL طبق گفته برگزارکنندگان آن، فقط رقابت نیست، بلکه از آن به‌عنوان یک «چالش» با هدف پیشرفت در زمینه آموزش‌های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در امارات متحده عربی و همچنین ترویج سیستم‌های خودران در سراسر جهان یاد شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا