دانش و فناوری

توافق گوگل با ایالت‌های آمریکا؛ پرداخت غرامت 700 میلیون دلاری بابت سیاست‌های پلی استور

در پرونده شکایت ایالت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی علیه سیاست‌های انحصارطلبانه پلی استور، گوگل حالا اعلام کرده است که 700 میلیون دلار غرامت پرداخت خواهد کرد تا این پرونده بسته شود. از این رقم 630 میلیون دلار به مصرف‌کنندگان و 70 میلیون دلار به صندوق ایالت‌ها خواهد رسید.

گوگل در ماه سپتامبر در خصوص شکایت جمعی ایالت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی که در سال 2021 ثبت شده بود، به توافق رسید تا این پرونده را خاتمه دهد. اما این شرکت تازه امروز جزئیات این توافق را به‌صورت عمومی منتشر کرده است. این شکایت به سیاست‌های انحصارطلبانه پلی استور در دنیای اندروید مربوط می‌شد و تمام 50 ایالت آمریکا در این پرونده حضور داشتند.

براساس این توافق گفته شده است که هر مصرف‌کننده واجد شرایط حداقل 2 دلار غرامت دریافت خواهد کرد. البته اگر پرداختی‌های کاربران در گوگل پلی در حد فاصل 16 اوت 2016 یا 30 سپتامبر 2023 رقم بالایی بوده باشد، ممکن است غرامت بیشتری نصیب آن‌ها شود.

اتهام گوگل در پرونده شکایت ایالت‌ها از پلی استور

گوگل در این پرونده به دریافت هزینه‌های بیش‌ازحد از کاربران از طریق اعمال محدودیت در توزیع اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های اندرویدی و اخذ هزینه‌های غیرضروری در تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای متهم شده بود. طبق این توافق، حالا این غول دنیای فناوری باید به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا آزادانه‌تر از روش‌های جایگزین پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده کنند.

گوگل همچنین اعلام کرده است که فرایند نصب اپلیکیشن‌ها از خارج از پلی استور یا «سایدلودینگ» را ساده‌تر می‌کند، اما جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است. بااین‌حال، این شرکت تأکید می‌کند که پیام‌ها و توضیحات پیرامون سایدلودینگ تغییر خواهد کرد.

گوگل هفته گذشته در پرونده دادگاهی خود با اپیک گیمز نیز شکست خورد و باید منتظر باشیم تا ببینیم حکم قاضی برای آن پرونده چه خواهد بود. گفتنی است که این شرکت با وزارت دادگستری ایالات‌متحده نیز در دادگاه دیگری حضور دارد که در زمینه سیاست‌های انحصارطلبانه آن‌ها تشکیل شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا