دانش و فناوری

گوگل ظاهراً برای عرضه موتور جستجوی خود در آیفون، سالانه 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند

همه می‌دانیم که گوگل و اپل در بسیاری از زمینه‌ها و به‌خصوص سیستم عامل iOS و اندروید رقیب یکدیگر هستند، اما شاید جالب باشید که بدانید این شرکت‌ها مستقیماً به بهبود ترازنامه خود کمک می‌کنند. از گزارش‌های قبلی می‌دانیم که گو‌گل هزینه‌ای را به اپل پرداخت می‌کند تا موتور جستجو پیش‌فرض گوشی‌های آیفون باشد، اما اکنون در گزارش جدیدی گفته شده که غول موتور جستجو هزینه بسیار زیادی به کوپرتینویی‌ها پرداخت می‌کند.

براساس گزارش The Register، به نقل از گزارش شرکت تحلیلی Bernstein، گوگل سالانه بین 18 تا 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند تا «موتور جستجوی اصلی آیفون» باقی بماند. این قرارداد در چارچوب توافقنامه خدمات اطلاعاتی (ISA) بین اپل و گوگل منعقد شده که وزارت دادگستری در دادگاه در حال بررسی آن است.

درآمد تبلیغاتی گوگل و اپل در سال 2022

در ادامه این گزارش همچنین اشاره شده که ممکن است دادگاه فدرال حکمی را علیه گوگل صادر و به این طریق، غول فناوری را مجبور به فسخ قرارداد مذکور با اپل کند. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه گفته می‌شود این هزینه 14 تا 16 درصد از سود سالانه اپل را تشکیل می‌دهد. گو‌گل نیز در گزارش‌های مالی خود اشاره کرده که 22 درصد از کل درآمد تبلیغاتی خود را بابت هزینه‌های جذب ترافیک پرداخت می‌کند. گفته می‌شود که از این 22 درصد، اپل احتمالاً 40 درصد آن (8.8 درصد از کل درآمد تبلیغاتی گو‌گل) را دریافت می‌کند.

گوگل در سال گذشته میلادی، 222.47 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشته است که با این وجود، درآمد اپل حدود 19.5 میلیارد دلار در سال 2022 بوده است.

هرچند در این گزارش به نقل از منابع خارجی گفته شده که اپل سالانه 18 تا 20 میلیارد دلار از گوگل دریافت می‌کند، اما وزارت دادگستری معتقد است که غول سازنده آیفون حدود 10 میلیارد دلار از این قرارداد ISA درآمد کسب می‌کند.

اگر دادگاه فدرال علیه گوگل حکم صادر کند و این شرکت را به فسخ قرارداد ISA مجبور کند، اپل این فرصت را خواهد داشت که در گوشی‌های آیفون از موتورهای جستجوی دیگری مانند بینگ مایکروسافت استفاده کند یا موتور جستجوی خود را راه‌اندازی کند.

در همین رابطه، «ادی کیو»، یکی از مدیران ارشد اپل و رئیس بخش خدمات این شرکت، اخیراً در جریان دادگاه محاکمه این شرکت در پرونده ضدانحصاری بین وزارت دادگستری ایالات‌متحده و گوگل، از انتخاب آن به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون دفاع کرده بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا