دانش و فناوری

محققان گوگل: هوش مصنوعی تخصصی Med-Gemini در زمینه پزشکی بهتر از GPT-4 عمل می‌کند

در چند ماه گذشته، شاهد ورود هوش مصنوعی به عرصه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی بوده‌ایم. اکنون محققان گوگل در مقاله‌ای به معرفی گروهی از مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی به نام Med-Gemini پرداخته‌اند. این مدل‌ها هنوز در مرحله تحقیق و توسعه هستند، اما محققان ادعا می‌کنند که Med-Gemini از مدل‌های رقیب مانند GPT-4 بهتر عمل می‌کند.

براساس گزارش نیواطلس و پیش‌نویس مقاله محققان، مدل‌های Med-Gemini تمام مزایای مدل‌های پایه جمینای را دارند و برای مثال می‌توانند فرمت‌های مختلف مانند متن، تصویر، ویدیو و صدا را پردازش کنند. علاوه‌براین محققان گوگل و دیپ‌مایند در مقاله خود به قابلیت‌ها و کابردهای مختلف این هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی تخصصی Med-Gemini گوگل

پزشکان روزانه افراد زیادی را با بیماری‌های ساده تا بسیار پیچیده درمان می‌کنند. برای ارائه یک درمان مؤثر، آن‌ها باید با پرونده سلامت هر بیمار آشنا و به جدیدترین روش‌ها و درمان‌ها نیز دسترسی داشته باشند. همچنین رابطه پزشک و بیمار نیز بسیار اهمیت دارد که برپایه همدلی، اعتماد و ارتباط بنا شده باشد. برای اینکه یک هوش مصنوعی بتواند همانند یک پزشک در دنیای واقعی عمل کند، باید بتواند همه این کارها را انجام دهد.

محققان گوگل: هوش مصنوعی تخصصی Med-Gemini در زمینه پزشکی بهتر از GPT-4 عمل می‌کند
در این تصویر نمونه‌ای از عملکرد Med-Gemini را می‌بینید که پس از تشخیص بیماری، به کاربر چند روش برای درمان پیشنهاد می‌دهد.

همانند بسیاری از مدل‌های زبانی بزرگ متمرکز بر پزشکی، Med-Gemini نیز با داده‌های پزشکی آزمون MedQA آمریکا آموزش دیده و تست شده است؛ در این آزمون میزان تسلط به دانش پزشکی و استدلال فرد در سناریوهای مختلف سنجیده می‌شود.

محققان برای افزایش دقت مدل‌های Med-Gemini، مهارت هر مدل را در زمینه خاصی افزایش داده‌اند و هر کدام در سناریو پزشکی خاصی مانند تجزیه‌وتحلیل تصویر رادیولوژی و پاتولوژی، تفسیر معاینات الکتروکاردیوگرام یا سنجش سوابق پزشکی طولانی بیمار کاربرد دارد.

Med-Gemini براساس 14 بنچمارک مختلف پزشکی آزمایش شد که طبق نتایج حاصله، از مدل GPT-4 بهتر عمل می‌کند. بااین‌حال، هنوز این هوش مصنوعی در دست توسعه است و مشخص نیست در دنیا واقعی چقدر می‌تواند در کمک به درمان بیماران سودمند باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا