دانش و فناوری

قابلیت جدید ایکس برای کاربران پریمیوم؛ خلاصه‌سازی مطالب با هوش مصنوعی Grok

ایکس قابلیت جدیدی را برای کاربران پریمیوم خود معرفی کرده است. اکنون با کمک هوش مصنوعی Grok، کاربران پریمیوم این شبکه اجتماعی می‌توانند مطالب ترند مربوط به یک موضوع مشخص را خلاصه کنند. این قابلیت فعلاً فقط برای نسخه وب و iOS ایکس ارائه شده است.

ظهور قابلیت‌های جدید در ایکس به‌لطف هوش مصنوعی Grok

طبق بیانیه و تصاویر رسمی که توسط تیم مهندسی ایکس منتشر شده‌است، کاربران پریمیوم این پلتفرم اکنون می‌توانند نسخه شخصی‌سازی‌شده‌ای از پست‌های ترند ایکس را از طریق تب For You در بخش اکسپلور در اختیار داشته‌باشند که با خلاصه آنها همراه خواهد بود. تب گفته‌شده در گذشته محلی برای قرارگیری عناوین اخبار و مطالب مهم بود و معمولاً قسمت محبوبی برای کسانی است که علاقه‌مند به‌دنبال کردن اتفاقات روز هستند.

افزوده شدن قابلیت خلاصه‌سازی اخبار به ایکس موجب می‌شود تا کاربران در مدت زمان نسبتاً کوتاه‌تری بتوانند از سرخط خبرها و اتفاقات آگاهی پیدا کنند و دیگر نیازی به خواندن کل متن و خروج از پلتفرم نداشته‌باشند. شخصی‌سازی و خلاصه‌سازی محتوا توسط چت‌بات گروک انجام می‌گیرد که قادر است محتوای ارائه شده را براساس دایره ارتباطی و موقعیت کاربر، تنظیم نماید. البته ایکس هشدار می‌دهد که امکان بروز خطا در هنگام خلاصه‌سازی وجود دارد و کاربران باید نسبت به این موضوع از پیش آگاه باشند.

قابلیت جدید ایکس برای کاربران پریمیوم؛ خلاصه‌سازی مطالب با هوش مصنوعی Grok

ناگفته نماند که ایده خلاصه‌سازی اخبار و اتفاقات مهم چندان جدید نیست و در گذشته نیز شاهد اجرای آن در توییتر بوده‌ایم؛ اما ارائه محتوا به این شکل، رویکرد جدیدی محسوب‌می‌شود که در گذشته سابقه نداشته‌است. توییتر در سال ۲۰۲۰ برای اولین‌بار اقدام به افزودن توضیحات به ترندهای خود کرد، اگرچه در آن زمان خبری از بکارگیری هوش مصنوعی برای نگارش خلاصه نبود و خود توییتر برخی از تیترهای مهم را انتخاب و توضیحات لازم را به آنها اضافه می‌کرد. همین موضوع باعث می‌شد تا بعضی از اخبار نادیده گرفته شوند و جزئیاتی از آنها در صفحه ترندها در اختیار قرار نداشته‌باشد.

 اکنون به لطف حضور هوش مصنوعی گروک در ایکس، تمامی اخبار نمایش داده شده در قسمت For You دارای خلاصه مختص به خود خواهند بود؛ اما متاسفانه کاربران عادی قادر به بهره‌گیری از این قابلیت نیستند. دسترسی به هوش مصنوعی و چت‌بات اختصاصی ایکس، یکی از رویکرهای اصلی برای جذب کاربران به خرید اشتراک در این پلتفرم به‌شمار می‌رود و به نظر نمی‌رسد که فعلاً احتمال تغییر این رویه وجود داشته‌باشد. یکی از مزیت‌های گروک در مقایسه با رقبای اصلی خود مثل ChatGPT، دسترسی اختصاصی و همزمان به داده‌های موجود روی پلتفرم ایکس است که از برخی جنبه‌ها، اهمیت بالایی دارد.

هوش مصنوعی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d9%88%db%8c%db%8c%d8%aa%d8%b1'>توییتر</a>

یک ژورنالیست حوزه فناوری در پستی که داخل ایکس براساس ایمیل ایلان ماسک منتشر کرده است، خبر از نحوه کارکرد هوش مصنوعی برای خلاصه‌سازی اخبار می‌دهد. او اشاره دارد که گروک به‌شکل مستقیم به سراغ متن اخبار جهت خلاصه‌سازی نمی‌رود و در عوض، از گفتگوهای کاربران پیرامون اخبار در این پلتفرم برای ارائه تصویر کلی استفاده می‌کند. اگرچه چنین رویه‌ای نسبتاً متفاوت و حتی جسورانه محسوب‌می‌شود، اما نگرانی‌هایی هم درباره دقت و صحت اطلاعات ارائه شده توسط هوش مصنوعی را مطرح می‌سازد؛ زیرا ممکن است این داده‌ها برمبنای نظرات شخصی و جانب‌دارانه کاربران شکل گرفته باشند. به‌ نظر می‌رسد که چنین تصمیمی برای جلوگیری از طرح شکایت توسط خبرگزاری‌ها و نشریات صورت گرفته است تا نسبت به نقض حق مالکیت معنوی محتوای خود توسط هوش مصنوعی، اعتراضی نداشته‌باشند.

خلاصه‌سازی اخبار به یکی از حوزه‌های داغ دنیای اطلاع‌رسانی تبدیل شده‌است، به‌طوری که مرورگر آرک هم که به‌تازگی برای ویندوز منتشر شده‌است، از قابلیت مشابه بهره می‌برد. همچنین چندین مهندس سابق توییتر درحال کار روی سرویس Particle با تمرکز روی ارائه خلاصه اخبار هستند. هنوز مشخص نیست که تاثیر بلندمدت چنین ابزارهایی چیست؛ اما واضح است که احتمالاً موجب کاهش ترافیک ورودی بعضی از سایت‌های خبری خواهند شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا