دانش و فناوری

پژوهشی جدید: بوی دست می‌تواند جنسیت فرد را آشکار کند

پروفیل ترکیبات بوی دست یک فرد می‌تواند به پیش‌بینی جنسیت او کمک کند. پیش‌تر پژوهش‌های دیگری رابطهٔ بوی فرد با سن، نژاد و قومیت او را نشان داده بودند. حالا این یافتهٔ جدید می‌تواند به تحقیقات پلیسی در شناسایی مجرمان کمک کند.

در بررسی‌های جرم، مدت‌هاست که پلیس از سگ‌ها برای شناسایی و ردیابی افراد براساس بوی آنها استفاده می‌کند. اما علی‌رغم شواهد محکم کاربرد بوی انسان‌ها در عمل، پژوهشگران در زمینهٔ تحلیل پروفیل بوی انسان‌ها در آزکایشگاه پیشرفت چندانی نداشته‌اند.

کنت فورتون (Kenneth Furton) از دانشگاه بین‌المللی فلوریدا و همکارانش در پژوهشی تازه با استفاده از روش طیف‌سنجی جرمی به تحلیل ترکیبات بوی فرار در کف دست ۶۰ فرد پرداخته‌اند. نیمی از آنها زن و نیمی دیگر مرد بودند.

بعد از شناسایی ترکیبات هر نمونه، دانشمندان با تحلیلی آماری امکان تعیین جنسیت افراد را براساس پروفیل بوی آنها بررسی کردند. آنها در تحلیل خود با دقت ۹۶٫۶۷٪ جنسیت فرد را پیش‌بینی کردند.

کاربرد بوی دست در تحقیقات جرم

دزدی‌ها، حملات فیزیکی و تجاوزها اغلب با دست انجام می‌شوند. در نتیجه، شواهد و سرنخ‌های ارزشمندی از دست در صحنهٔ جرم به‌جا می‌ماند.

پژوهش جدید نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد که بتوان جنسیت فرد را براساس بوی دست تعیین کرد. پژوهش‌های قبلی در ارتباط با بوی انسان‌ها نشان می‌دادند که ترکیبات بو می‌توانند سن، نژاد و قومیت فرد را نیز آشکار کنند.

با پژوهش‌های حمایتی بیشتر، تحلیل‌های شیمیایی و آماری مقالهٔ حاضر می‌توانند در آشکار کردن جزییات بسیاری دربارهٔ مجرمان بالقوه، تنها از طریق پروفیل بوی دست آنها، کمک کنند.

نویسنده‌ها اضافه کرده‌اند که: «این رویکرد برای تحلیل ترکیبات فرار بوی دست می‌تواند زمانی استفاده شود که شواهد توصیفی دیگر، مانند DNA، موجود نیستند و می‌توان در غیاب آنها به تمایزها یا طبقه‌بندی‌هایی مانند جنسیت، نژاد و سن، دست یافت.»

نتایج این پژوهش در ژورنال PLoS ONE منتشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا