دانش و فناوری

محققان: مرگ‌ ناشی از بیماری‌های قلبی در دوران کرونا در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

براساس تجزیه‌وتحلیل‌ها، در زمان شیوع کرونا آمریکایی‌های بالای 35 سال به‌شکل بی‌سابقه‌ای در 30 سال گذشته در اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. در سال 2023، طبق داده‌های اولیه، مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی تقریباً 5 درصد بالاتر از دوران قبل همه‌گیری کرونا بود؛ این رقم در بیماری فشار خون بالا، اختلالات ریتم قلب، لخته‌شدن خون، دیابت و نارسایی کلیه 15 تا 28 درصد بیشتر بوده است. داده‌ها نشان می‌دهد که کووید بر سایر علل شایع مرگ مانند سرطان و بیماری آلزایمر نیز تأثیر داشته است.

براساس گزارش بلومبرگ، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی در ایالات متحده در سال 2020 حدود 5.8 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در بیش از 30 سال گذشته است. به‌طورکلی همه‌گیری کرونا، تأثیرهای مستقیم و غیرمستقیم بسیاری بر میزان مرگ‌ومیر داشته است. محققان هنوز درست نمی‌دانند دلیل این امر چیست. مشخص نیست چند نفر به دلیل عوارض قلبی عروقی کووید و چند نفر نیز به دلیل عواقب غیرمستقیم آن، مانند اختلال در مراقبت‌های پزشکی و افزایش نرخ چاقی جان خود را از دست دادند.

محققان: مرگ‌ ناشی از بیماری‌های قلبی در دوران کرونا در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

تأثیر کرونا بر بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آن

اگرچه از سال 1950 تا 1999 درمان فشار خون بالا و کلسترول، ترغیب مردم به ترک سیگار و مصرف کمتر نمک و چربی‌های ترانس به کاهش 60 درصدی میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کرد، اما تقریباً 700 هزار آمریکایی تنها در سال 2020 بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند، این رقم دو سال بعد به 703 هزار نفر رسید. این میزان از سال 2001 بی‌سابقه بوده است.

از سویی شرایط حاکم بر دوران کرونا، نرخ چاقی را در ایالات متحده افزایش داد. بااین‌حال، چاقی تنها علت سکته‌ها و بیماری‌های قلبی نبوده است. حتی در کشورهایی مانند ژاپن که کمترین شیوع اضافه وزن و چاقی در کشورهای توسعه‌یافته را دارد، نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی در دوران کرونا افزایش داشته است.

در دوران کرونا، بسیاری از مردم از ترس قرارگرفتن در معرض ویروس کووید از مراقبت‌های بیمارستانی اجتناب می‌کردند. حتی در سال 2022 نیز بسیاری از بیماران به معاینات منظم پزشکی نمی‌رفتند و تعداد زیادی از غربالگری‌های سلامت پیشگیرانه را نادیده می‌گرفتند. این امر خود موجب شیوع بیشتر بیماری‌های دیگر مانند سرطان بوده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا