دانش و فناوری

هواوی در ساخت جدیدترین گوشی خود بیشتر از قطعات چینی استفاده کرده است

Pura 70 جدیدترین پرچم‌دار هواوی به‌شمار می‌رود که در کنار مشخصات سخت‌افزاری مناسب از جلوه بصری مطلوبی هم بهره می‌برد. به نظر می‌رسد که این شرکت سعی داشته است که در ساخت جدیدترین محصول خود، اتکای بیشتری به تولیدات داخلی کند و اغلب قطعات داخلی آن را از تامین‌کنندگان چینی تهیه کرده است.

آیا هواوی و دیگر تولیدکنندگان چینی خودکفا خواهند شد؟

تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده علیه هواوی و جلوگیری از فروش پردازنده‌های پیشرفته به به آن، موجب ضرر مالی هنگفت این شرکت شد و فعالیت آن در اغلب کشورها به‌جز در داخل خاک چین، محدود شد. ظاهراً هواوی از این رخداد درس عبرت گرفته است و اکنون سعی دارد با تامین قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز خود توسط دیگر شرکت‌های چینی، وابستگی به سایر کشورها برای تولید محصولات مختلف را کاهش دهد.

طبق گزارشی که به‌تازگی منتشر شده‌است، کالبدگشایی گوشی Pura 70 هواوی خبر از استفاده از قطعات چینی جدیدی می‌دهد که شامل تراشه حافظه تازه و پردازنده بهبودیافته نسبت به گذشته‌است. شرکت IFixit با همکاری موسسه TechSearch با بررسی قطعات داخلی محصول ذکر شده، به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد زیادی از آنها توسط تولیدکنندگان چینی توسعه‌یافته‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به شرکت HiSilicon اشاره نمود. همچنین تراشه Kirin 9010 که درون این گوشی مورد استفاده قرار گرفته است، به‌احتمال زیاد نسخه بهبود یافته تراشه به کار رفته در سری میت ۶۰ هواوی باشد.

هواوی در ساخت جدیدترین گوشی خود بیشتر از قطعات چینی استفاده کرده است

شهرام مختاری‌، تکنسین ارشد در شرکت iFixit اشاره کرده است که نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که چه مقداری از قطعات مورد استفاده در گوشی Pura 70 بومی هستند؛ اما بدون شک میزان آن در مقایسه با سری میت ۶۰ بیشتر شده‌است. از نظر او، این اقدام هواوی در راستای خودکفایی برای تولید محصولات انجام گرفته است و بعید است که انگیزه‌های دیگری در پشت آن باشد. هواوی تاکنون واکنش رسمی به این اظهارات نشان نداده‌است.

بررسی‌های پیشین صورت گرفته روی سری میت ۶۰ هواوی نشان داده‌بود که این شرکت از حافظه‌های DRAM و NAND ساخت برند کره‌ای SK Hynix در محصولات خود استفاده نموده‌است. البته شرکت کره‌ای در بیانیه‌ای رسمی اعلام‌کرد که از زمان آغاز تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، هیچ مراوده‌ای با آن نداشته است و احتمالاً تراشه‌های حافظه از خریدهای پیشین در انبار هواوی باقی‌مانده‌اند. بررسی‌های جدیدتر نشان‌می‌دهد که هنوز هم شاهد حضور حافظه‌های DRAM کره‌ای در گوشی Pura 70 هستیم؛ اما دیگر خبری از حافظه فلش NAND خارجی در این سری نیست و احتمالاً با تولیدات شرکت HiSilicon جایگزین شده‌اند.

گوشی Pura 70

با این حال موسسه iFixit نتوانسته است با قطعیت، نام تولیدکننده حافظه فلش NAND به کار رفته در پرچم‌دار اخیر هواوی را مشخص کند؛ زیرا علائم موجود روی برد ناشناخته هستند و تاکنون نمونه مشابهی نداشته‌اند. اما موسسه مذکور اضافه کرده است که های‌سیلیکون محتمل‌ترین گزینه برای تولید چنین قطعاتی در چین به‌شمار می‌رود؛ زیرا طبق گفته آقای مختاری، یکی از متخصصین توانسته یکی از تراشه‌های شرکت مذکور را روی بُرد حافظه تشخیص دهد.

هواوی در اواخر فروردین امسال از سری Pura 70 رونمایی کرد که در چندین مدل مختلف برای بازار چین عرضه شده‌است. از مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به قابلیت انتقال تصویر از طریق اتصال ماهواره‌ای اشاره نمود. قدرت‌مندترین مدل این سری، Pura 70 Ultra نام دارد که در پیکربندی با ۱ ترابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت حافظه رم توسط کاربران چینی قابل خریداری است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا