دانش و فناوری

دانشمندان برای اولین بار کلیه انسان را در خوک‌ها پرورش دادند

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند تا کلیه های انسانی را در خوک‌ها پرورش دهند که این موفقیت باعث افزایش احتمال رشد اندام‌های انسان در داخل حیوانات می‌شود.

براساس گزارش گاردین، در این تحقیق دانشمندان یک جنین کیمارا حاوی ترکیبی از سلول‌های انسانی و خوک ساختند و بعد آن را به این حیوان منتقل کردند. آن‌ها سپس متوجه شدند که جنین در حال رشد دارای کلیه‌هایی است که عمدتاً حاوی سلول‌های انسانی هستند.

پرورش کلیه انسان در خوک

«لیانگسو لای»، نویسنده ارشد این تحقیق از مؤسسه‌های زیست‌پزشکی و بهداشت گوانگژو و دانشگاه Wuyi توضیح می‌دهد:

«تاکنون اندام‌های موش صحرایی در موش‌ها و اندام‌های موش خانگی در موش‌های صحرایی تولید شده بود، اما تلاش‌ها برای رشد اندام‌های انسان در خوک‌ها موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. ما با رویکرد جدید خود ادغام سلول‌های انسانی در بافت‌های گیرنده را بهبود داده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد اندام‌های انسان را در خوک‌ها رشد دهیم.»

البته در این گزارش اشاره شده که کلیه‌ها کاملاً انسانی نبوده‌اند، بلکه عروق و اعصاب آن‌ها عمدتاً از سلول‌های خوک ساخته شده است و به همین دلیل در حال حاضر نمی‌توان از آن‌ها برای پیوند استفاده کرد. همچنین به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا چالش ساخت یک اندام کاملاً انسانی با تکنیک‌های مهندسی ژنتیک فعلی قابل دستیابی است یا خیر.

به غیر از کلیه، بخش بسیار زیادی از جنین توسط سلول‌های خوک تشکیل شده است و فقط در مغز یا سیستم عصبی مرکزی آن سلول‌های انسانی بسیار کمی وجود دارد.

پروفسور «دوسکو ایلیچ»، دانشمند سلول‌های بنیادی کینگز کالج لندن که در این تحقیق حضور نداشته است، پیشرفت جدید دانشمندان را پیشگامانه توصیف کرد اما گفت که در حال حاضر هیچ‌گونه کاربرد بالینی برای آن در آینده پیش‌بینی نمی‌شود و چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. به گفته دانشمندان احتمالاً چندین سال طول خواهد کشید تا بتوان یک کلیه کاملاً انسانی را در یک خوک پرورش داد و احتمالاً خوک‌ها باید به‌روش بسیار پیچیده‌ای مهندسی شوند.

نتایج یافته‌های دانشمندان در مجله Cell منتشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا