دانش و فناوری

هیوندای نزدیک به یک میلیارد دلار برای زنده نگه داشتن استارتاپ خودران موشنال هزینه می کند

هیوندای موافقت کرده است که نزدیک به 1 میلیارد دلار برای موشنال هزینه کند، سرمایه‌گذاری که اکثریت سهام را به این خودروساز می‌دهد و در عین حال سرمایه لازم برای ادامه فعالیت را برای استارت‌آپ خودران فراهم می‌کند.

این خودروساز کره ای به عنوان بخشی از یک معامله گسترده تر که شامل خرید شریک سرمایه گذاری مشترک Aptiv می شود، 475 میلیون دلار به طور مستقیم در موشنال سرمایه گذاری کرد. بر اساس اطلاعاتی که روز پنجشنبه در گزارش درآمد سه ماهه اول آپتیو فاش شد، هیوندای 448 میلیون دلار دیگر را برای خرید 11 درصد از سهام مشترک آپتیو در موشنال هزینه خواهد کرد.

Aptiv همچنین به اشتراک گذاشت که انتظار دارد سود سهام مشترک خود را در موشنال از 50 درصد از 31 مارس به حدود 15 درصد کاهش دهد، و 85 درصد کنترل باقی مانده را در اختیار هیوندای قرار دهد. کوین کلارک، رئیس و مدیر عامل Aptiv در ژانویه اعلام کرد که این شرکت منافع مالکیت خود را در موشنال کاهش خواهد داد. این شرکت در آن زمان اعلام کرد که تخصیص سرمایه به موشنال را به دلیل هزینه بالای تجاری سازی یک کسب و کار روباتاکسی و راه طولانی پیش روی سود متوقف خواهد کرد.

Aptiv روز پنجشنبه پیش‌بینی فروش خالص خود را برای سال 2024 بین 20.85 تا 21.45 میلیارد دلار کاهش داد که از 21.3 میلیارد دلار به 21.9 میلیارد دلار کاهش یافت.

موشنال دور جدید تامین مالی و افزایش سهام هیوندای را تایید کرد. این شرکت به درخواست TechCrunch در مورد صحت ارقام Aptiv پاسخ نداد. هیوندای نیز برای تایید نمی تواند تماس بگیرد.

هیوندای نزدیک به یک میلیارد دلار برای زنده نگه داشتن استارتاپ خودران موشنال هزینه می کند

اعتبار تصویر: روابط سرمایه گذار Aptiv

موشنال در سال 2013 به‌عنوان استارت‌آپ خودروی خودمختار nuTonomy مستقر در بوستون شروع به کار کرد و سپس توسط دلفی به مبلغ 400 میلیون دلار خریداری شد. دلفی بعداً تجارت خود را با واحد Aptiv که nuTonomy را جذب می کند تقسیم کرد. این نهاد تحت یک سرمایه‌گذاری مشترک ۴ میلیارد دلاری هیوندای-آپتیو در سال ۲۰۱۹ تبدیل به موشنال شد. در حالی که از گزارش درآمد آپتیو مشخص است که این شرکت در حال تلاش برای مدیریت ریسک‌ها و بهینه‌سازی امور مالی در میان چشم‌انداز کمتر مثبت، عقب‌نشینی شرکت و گام رو به جلو هیوندای است. سوالاتی در مورد آینده موشنال

در ماه مارس، TechCrunch گزارش داد که موشنال وام پل را به مبلغ نامشخصی به عنوان راه نجات تضمین کرد در حالی که استارتاپ AV دور بعدی بودجه بلندمدت خود را تضمین کرد. در حالی که این احتمال وجود دارد که این دور تامین مالی از هیوندای با این شرایط مطابقت داشته باشد، موشنال به درخواست TechCrunch برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا در آینده نیاز به جذب سرمایه‌گذاران بیشتری دارد یا خیر، پاسخی نداده است.

موشنال خودروهای خودران خود را با یک راننده ایمنی پشت فرمان در بوستون، پیتسبورگ، لاس وگاس، لس آنجلس و سنگاپور آزمایش کرده است. استراتژی این شرکت برای ورود به بازار شامل شراکت با پلتفرم‌های موجود مانند Uber، Lyft و Via است تا به مشتریان امکان سواری را بدهد. موشنال هدف خود را از راه اندازی سرویس روباتاکسی با استفاده از خودروهای بدون راننده هیوندای آیونیک 5 در سال 2024 اعلام کرده است.

موشنال و هیوندای در نوامبر 2023 برنامه‌های خود را برای توسعه مشترک نسخه‌های آماده تولید رباتاکسی تمام الکتریکی Ioniq 5 در مرکز نوآوری جدید این خودروساز در سنگاپور، مرکز نوآوری گروه موتور هیوندای سنگاپور (HMGICS) اعلام کردند. در جریان نمایشگاه CES 2024، موشنال همچنین اعلام کرد که قصد دارد با کیا بر روی یک خودروی نسل بعدی کار کند که در اواخر این دهه وارد عملیات تجاری می شود و مراحل اولیه توسعه از سال جاری آغاز می شود.

تغییرات مالی موشنال در حالی رخ می دهد که صنعت روباتاکسی همچنان با عدم اطمینان روبرو است. این استارت‌آپ به آرامی به سمت تجاری‌سازی پیش می‌رود و آزمایش‌هایی را در حداقل پنج شهر راه‌اندازی می‌کند. نکته مهم این است که موشنال هنوز هزینه سواری یا تحویل را شروع نکرده است. در همین حال، در میان رقابت‌ها، Waymo همچنان به گسترش خدمات روباتاکسی کاملاً بدون راننده و پولی خود در سانفرانسیسکو، لس آنجلس و فینیکس ادامه می‌دهد و قصد دارد اواخر امسال به آستین برسد. کروز جنرال موتورز پس از حادثه ای در اکتبر 2023 که باعث شد یک عابر پیاده زیر را گیر کند و توسط یکی از رباتاکسی های خود کشیده شود، هنوز عمدتاً از خیابان ها خارج است، اما این شرکت نقشه برداری مجدد را در فونیکس به عنوان بخشی از یک بازگردانی آهسته و عمدی به جاده های عمومی آغاز کرده است.

سپس تسلا است. ایلان ماسک، مدیرعامل، شرکت خود را متزلزل کرده است، هزاران نفر را اخراج کرده و سرمایه‌گذاری‌های خود را در هوش مصنوعی افزایش داده است، در این هدف اعلام شده است که «به دیوارها برای خودمختاری توپ بزند» و یک روباتاکسی در ماه آگوست تحویل دهد.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا