دانش و فناوری

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل برای لپ‌تاپ‌ها در تاریخ 23 آذرماه از راه می‌رسند

اینتل رسماً اعلام کرده است که پردازنده‌های نسل چهاردهم برای لپ‌تاپ‌ها که با نام Meteor Lake شناخته می‌شوند، در تاریخ 14 دسامبر (23 آذرماه) از راه می‌رسند. این پردازنده‌ها که در مدل‌های بالارده نام Core Ultra را یدک می‌کشند، از طراحی منحصربه‌فرد با چندین چیپلت بهره می‌برند، برای اولین‌بار در ساخت آن‌ها از فرایند اینتل 4 استفاده می‌شود و همچنین پردازشگر کمکی هوش مصنوعی دارند.

به گفته اینتل، نسل چهاردهم از نظر مصرف انرژی بهینه‌ترین پردازنده‌های تولیدی آن تا به امروز محسوب می‌شود که قدرت گرافیکی‌اش هم دو برابر نسل قبل است.

ویژگی‌های پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل برای لپ‌تاپ‌ها

اینتل از پردازنده‌های Meteor Lake به بعد، از طراحی دارای کاشی یا تایل (Tile) برای پردازنده‌هایش استفاده خواهد کرد. در این طراحی نه‌تنها CPU و GPU جدا از یکدیگر هستند، بلکه هر کدام از آن‌ها می‌توانند فرایند ساخت متفاوتی داشته باشند و البته درنهایت تمام کاشی‌ها روی یک بستر قرار می‌گیرند. مدتی می‌شود که AMD و کوالکام از این سبک طراحی استفاده می‌کنند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87'>پردازنده</a>‌های نسل چهاردهم <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d9%84'>اینتل</a> لپ‌تاپ

باید به این موضوع اشاره کنیم که تنها بخشی از این تراشه‌ها با فرایند اینتل 4 ساخته می‌شوند. درحقیقت فقط گرافیک این پردازنده‌ها با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC تولید می‌شود، و کاشی مربوط به ورودی/خروجی و SoC با فرایند N6 شرکت TSMC ساخته خواهند شد.

اینتل در پردازنده‌های نسل چهاردهم لپ‌تاپ روی مصرف انرژی تمرکز زیادی داشته است. بنابراین تنها با یک CPU روبه‌رو نیستیم و هر کدام از این پردازنده‌ها دو CPU دارند که یکی از آن‌ها، «جزیره‌ای کم‌مصرف» است که به‌صورت تئوری با یک هسته CPU کم‌مصرف، پردازنده کمکی هوش مصنوعی، موتور مدیا و حافظه به‌صورت مستقل کار می‌کند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87'>پردازنده</a>‌های Meteor Lake <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d9%84'>اینتل</a>

کاشی بعدی، Compute Tile است که با فرایند اینتل 4 ساخته می‌شود و شامل هسته‌های قدرتمند P با معماری Redwood Cove و هسته‌های کم‌مصرف E با معماری Crestmont است. کاشی گرافیک هم با فرایند N5 شرکت TSMC تولید می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این پردازنده‌ها، «Thread Director» بهبودیافته است که تنها در زمانی که هسته‌های کم‌مصرف نتوانند کاری انجام دهند، این کار به سمت هسته‌های قدرتمند هدایت می‌شود. این موضوع درباره پردازنده کمکی هوش مصنوعی هم صادق است که تسک منیجر ویندوز می‌تواند به‌صورت بومی و مستقیم عملکردش را نشان دهد.

از آنجایی‌که موتور مدیا از گرافیک جداست، انکُد و دیکدکردن ویدیوها بدون نیاز به کاشی گرافیک انجام می‌شود که کاهش مصرف انرژی را در پی دارد. پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل از ویدیو AV1، پورت HDMI 2.1 و دیسپلی‌پورت 2.1، بلوتوث 5.4 و وای‌فای 7 پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها از خروجی ویدیوی 8K HDR یا چهار مانیتور 4K به‌صورت هم‌زمان هم پشتیبانی می‌کنند. باید به این موضوع اشاره کنیم که این ویژگی‌ها مربوط به پردازنده‌های بالارده اینتل می‌شوند.

قابلیت‌های گیمینگ پردازنده‌های Meteor Lake

اگرچه بسیاری از کارها بدون نیاز به گرافیک در پردازنده‌های جدید اینتل انجام می‌شوند، اما این موضوع به‌معنای آن نیست که کاشی گرافیک کاربردی ندارد. کاشی گرافیک در این پردازنده‌ها از گرافیک Intel Arc با واحدهای رهگیری پرتو اختصاصی و حداکثر 8 هسته Xe بهره می‌برد.

گیمینگ <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87'>پردازنده</a>‌های Meteor Lake

به گفته اینتل، پردازشگر گرافیکی Xe LPG در مقایسه با Xe LP به ازای هر وات تا دو برابر عملکرد بهتری دارد که در مقایسه با گرافیک Intel UHD در پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل، این میزان چهار برابر می‌شود. پردازنده‌های جدید اینتل همچنین از فناوری XeSS پشتیبانی می‌کنند که عملکردی مشابه DLSS انویدیا دارد و برای اولین‌بار شاهد چنین موضوعی هستیم.

درحالی‌که اینتل اطلاعاتی درباره عملکرد گرافیکی پردازنده‌هایش منتشر نکرده، به این موضوع اشاره داشته است که این GPUها در مقایسه با پردازشگرهای گرافیکی مجتمع نسل‌های قبلی در حداقل ولتاژ بسیار پایین‌تری کار می‌کنند و حداکثر فرکانس بالاتری هم دارند.

درنهایت با هوش مصنوعی روبه‌رو هستیم. اینتل درون پردازنده‌های نسل چهاردهم لپ‌تاپ خود یک پردازنده کمکی هوش مصنوعی قرار می‌دهد. این NPU کوچک می‌تواند گزینه‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار دهد؛ برای مثال امکان اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مانند استیبل دیفیوژن را با مصرف انرژی پایین فراهم می‌کند.

اینتل به عملکرد پردازنده‌هایش یا عمر باتری لپ‌تاپ‌های مجهز به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است. بااین‌حال انتظار می‌رود هرچه به تاریخ 23 آذرماه نزدیک‌تر شویم، اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها منتشر شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا