دانش و فناوری

جیمز وب دورترین کهکشان مشاهده شده را کشف کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناسا توضیح داد که این کهکشان، که تنها حدود 290 میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفت، دارای ویژگی هایی است که «تاثیر عمده» بر درک ما از سنین اولیه کیهان دارد.

به گزارش ایتنا، استفانو کارگنانی و کوین هاین‌لاین در بیانیه‌ای گفتند که کهکشانی که JADES-GS-z14-0 نام دارد، «از آن دسته از کهکشان‌هایی نیست که توسط مدل‌های نظری و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای در جهان بسیار جوان پیش‌بینی می‌شود».

آنها ادامه دادند: “ما از دیدن تنوع خارق العاده کهکشان‌هایی که در سپیده دم کیهانی در حال شکل گیری بودند، شگفت‌زده شدیم!”

در علم نجوم، رصد از راه دور به معنای بازگشت به گذشته است. به عنوان مثال، نور خورشید هشت دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسد، بنابراین ما آن را مانند هشت دقیقه پیش‌تر می‌بینیم. با نگاه کردن به دورترین فاصله ممکن، می‌توانیم اجرام را مانند میلیاردها سال پیش مشاهده کنیم.

 

اما نور اجسام با فاصله بسیار دور، تا زمانی که به زمین رسید گسترش یافت، در طول مسیر “قرمز” شد و در طول موجی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست – مادون قرمز – عبور کرد.

چیزی که تلسکوپ جیمز وب را متمایز می‌کند این است که فقط در پرتوهای مادون قرمز کار می‌کند.

از زمان پرتاب جیمز وب در دسامبر 2021، این تلسکوپ کهکشان‌هایی را رصد کرده که دورترین کهکشان‌هایی هستند که تاکنون کشف شده‌اند. اما کهکشانی که قرار بود در روز پنجشنبه رصد شود باعث شد رکوردهای قبلی این تلسکوپ شکسته شود.

بیش از 13.5 میلیارد سال طول کشید تا نور کهکشان جدید به ما برسد (بیگ بنگ 13.8 میلیارد سال پیش اتفاق افتاد).

به گفته ناسا، این نور با توجه به فاصله‌اش بسیار درخشان است. این احتمال وجود دارد که جرم آن صدها میلیون بار بیشتر از جرم خورشید باشد.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا