دانش و فناوری

Y Combinator آلوم ماترپورت توسط غول‌پیکر املاک و مستغلات Costar با 212% حق بیمه خریداری می‌شود.

پلتفرم دیجیتال دوقلو Matterport موافقت کرده است که توسط یکی از مشتریان خود به نام Costar در یک معامله نقدی و سهام 5.50 دلاری به ازای هر سهم خریداری شود که ارزش شرکتی آن را در حدود 1.6 میلیارد دلار می دهد. فناوری Matterport به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کپی‌های دیجیتالی از فضاهای فیزیکی ایجاد کنند.

پیشنهاد Costar نشان دهنده حق بیمه 212 درصدی نسبت به آخرین قیمت سهام بسته شدن Matterport قبل از اعلام معامله در 22 آوریل است.

این معامله برای ماترپورت یک چرخش خوش شانس به نظر می رسد، که سهام آن از آگوست 2022 کمتر از 5 دلار معامله می شد، زیرا شرکت در تلاش برای برآورده کردن انتظارات سرمایه گذاران برای رشد مشترکین در بحبوحه کسادی بازار املاک و مستغلات و رکود گسترده تر اقتصاد کلان بود. سهام ماترپورت قبل از افشای معامله زیر 2 دلار در هر سهم معامله می شد.

طبق صورت‌های مالی سال 2023، این شرکت در سال گذشته تلاش کرده است تا سودآوری خود را بهبود بخشد. با این حال، سرمایه گذاران از این شرکت راضی نبودند، سهام آن از زمانی که سهام آن از طریق قرارداد SPAC در سال 2021 عمومی شد، که بلومبرگ گزارش داد ارزش Matterport را در حدود 2.9 میلیارد دلار ارزیابی کرده است، با مشکل مواجه بوده است.

سهام Matterport قبل از زنگ معاملات روز سه‌شنبه با قیمت 4.76 دلار معامله می‌شد – کمی کمتر از قیمت معامله 5.50 دلار، که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران ممکن است نسبت به مسدود شدن معامله توسط رگولاتورها احتیاط کنند، یا ممکن است شرط‌های خود را پوشش دهند تا دلیل کاهش احتمالی سهام Costar باشد. از آنجایی که معامله یک جزء مبتنی بر سهم نیز دارد. با این حال، سهام کاستار پس از اعلام این خبر اندکی افزایش یافته است که نشان می دهد سرمایه گذاران آن از مزایای بالقوه این معامله راضی هستند.

Matterport به سرعت از زمان شروع خود در سال 2011 به شهرت رسید و دوربین های تصویربرداری سه بعدی ساخت، از صحنه هکر مایکروسافت کینکت بیرون آمد و به گروه زمستان 2012 Y Combinator پیوست. خدمات آن با وجود رقابت با جایگزین هایی مانند Cupix، Giraffe360 و Zillow 3D Home، کشش قابل توجهی در فضای املاک و مستغلات به دست آورد.

فناوری دوقلو دیجیتال در فناوری ساخت و ساز و فناوری بیمه کاربرد دارد، اما تقاضا از سوی بازیگران املاک و مستغلات به ویژه برجسته است، زیرا همه‌گیری باعث تسریع تغییر از بازدید حضوری به تورهای مجازی، هم برای املاک تجاری و هم برای املاک مسکونی شده است.

جدای از مزیت انتقال اولیه، تصمیمات بعدی شرکت احتمالاً نقش به همان اندازه مهم را با تکامل بازار ایفا کرد. برای کمک به مشتریان برای ایجاد تورهای مجازی حتی با تلفن های هوشمند متنوع شد. و افزودن هوش مصنوعی با راه حل داخلی آن، Cortex، تمایز بیشتری را به پیشنهاد خود اضافه کرد و از داده های خود برای تولید دوقلوهای دیجیتال سه بعدی استفاده کرد که از برچسب های اضافی مانند ابعاد دارایی پشتیبانی می کنند.

رهبری ماترپورت در طول سال ها تغییر کرد. مدیر عامل فعلی آن، مدیر ارشد سابق محصولات eBay، RJ Pittman، در سال 2018 کنترل را به دست گرفت – اما مسیر جذب سرمایه آن نسبتاً هموار بود. در طول دهه اول خود، دورهای متوالی بودجه را برای مجموع 409 میلیون دلار جمع آوری کرد و به دنبال آن اولین حضور عمومی آن در سال 2021 انجام شد.

اندی فلورانس، موسس و مدیرعامل کاستار، در بیانیه‌ای گفت: «گروه کاستار و ماترپورت مأموریت‌های تقریباً یکسانی برای دیجیتالی کردن املاک و مستغلات جهان دارند.

CoStar، که دارای ارزش بازار 34.84 میلیارد دلار است، یک شرکت بزرگ املاک و مستغلات است که بازارهایی مانند Apartments.com، Homes.com و LoopNet (برای املاک تجاری) را اداره می کند. این به آن بینش مستقیمی در مورد ارزشی می دهد که Matterport می تواند برای کاربران نهایی خود اضافه کند.

در مارس 2024، Costar در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت: «بیش از 7.4 میلیون بازدید از Matterport 3D Tours در Apartments.com وجود داشت، با مصرف‌کنندگانی که در زمانی که Matterports در دسترس بود، 20 درصد زمان بیشتری را صرف مشاهده فهرست آپارتمان‌ها می‌کردند». این شرکت اکنون قصد دارد تورهای مجازی Matterport (“Matterports”) را در Homes.com ترکیب کند.

فلورانس در یک رویداد املاک و مستغلات بلافاصله پس از اعلام این خبر، گفت که به عنوان مثال، به خریداران خانه اجازه می دهد تا املاک را با مبلمان خود مشاهده کنند، به نمایندگان اجازه می دهد ارزش بیشتری ارائه دهند و مارک های خود را تبلیغ کنند.

ردیابی آنچه برای فعالیت های Matterport فراتر از املاک و مستغلات رخ می دهد، مانند مشارکت آن با فیس بوک برای کمک به محققان در آموزش ربات ها در محیط های مجازی، ارزش دارد.

این معامله منوط به تاییدیه های نظارتی است، اما این چیزی بیش از یک ستاره است: در سال 2020، تلاش Costar برای به دست آوردن RentPath با یک دعوای ضد انحصار FTC از مسیر خارج شد و RentPath در عوض توسط Redfin در سال 2021 خریداری شد.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا