دانش و فناوری

متا آموزش هوش مصنوعی با داده‌های کاربران اروپایی را متوقف می‌کند

متا تأیید کرده است که برنامه‌های خود را برای شروع آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های کاربرانش در اتحادیه اروپا و بریتانیا متوقف می‌کند. مدتی پیش این شرکت اعلام کرد که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود از داده‌های کاربران اینستاگرام و فیسبوک بهره می‌برد که پس از آن نیز با شکایت اتحادیه اروپا مواجه شد.

براساس گزارش رویترز، متا گفته است که کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) از آن خواسته است آموزش مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) خود با استفاده از محتوای عمومی به‌اشتراک گذاشته‌شده توسط کاربران فیسبوک و اینستاگرام را متوقف کند.

متا نیز گفته است بدون استفاده از اطلاعات محلی کاربران اروپایی، این شرکت فقط می‌تواند تجربه درجه دومی را به این کاربران ارائه دهد. این شرکت می‌گوید که باید این کار را انجام دهد تا زبان‌ها، جغرافیا و مشخصات فرهنگی مختلف مردم اروپا را در هوش مصنوعی خود منعکس کند. به‌این‌ترتیب متا ممکن است هوش مصنوعی خود را در اروپا عرضه نکند و یا با تأخیر آن را در دسترس این کاربران قرار دهد.

متا آموزش هوش مصنوعی با داده‌های کاربران اروپایی را متوقف می‌کند

آموزش هوش مصنوعی متا توسط داده‌های کاربران

متا از چند هفته گذشته کاربران خود را درباره تغییر در خط‌مشی حریم خصوصی خود مطلع کرده است؛ در این تغییرات به متا این حق داده می‌شود تا از محتوای عمومی کاربران فیسبوک و اینستاگرام برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده کند. این تغییرات قرار بود در 26 ژوئن (6 تیر) اعمال شود. اما این شرکت با شکایت اتحادیه اروپا مواجه شد. در این شکایت ذکرشده که برای چنین کاری، ابتدا باید از کاربران اجازه گرفته شود تا درصورت عدم تمایل بتوانند انصراف دهند.

نوتیفیکشن متا درباره آموزش هوش منصوعی با داده‌های کاربران

متا نیز گفته است که بیش از 2 میلیارد نوتیفیکیشن برای کاربران ارسال کرده است تا آن‌ها را از تغییرات آتی آگاه کند، اما برخلاف سایر پیام‌های عمومی مهم که در بالای فید کاربران قرار می‌گیرند، این نوتیفیکشن در کنار دیگر نوتیفیکشن‌ها ظاهر می‌شود و ممکن است بسیاری از کاربران آن را نادیده بگیرند.

خط‌مشی جدید متا و حق اعتراض به آموزش هوش مصنوعی با داده‌های شما

علاوه‌براین، کاربران مستقیماً و به‌سادگی قادر به «انصراف» از استفاده از داده‌هایشان نیستند. درعوض، آن‌ها باید یک فرم اعتراض را تکمیل کنند که در آن استدلال‌های خود را برای اینکه چرا نمی‌خواهند داده‌هایشان پردازش شود، ارائه دهند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا