دانش و فناوری

ناسا اشتباهاً تمرین مواجهه با وضعیت اضطراری در ایستگاه فضایی را پخش کرد [تماشا کنید]

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بیش از ۲۵ سال در فضا بوده است. در این زمان، ISS دچار چند وضعیت اضطراری شده است. اما روز چهارشنبه، مکالمه‌های مربوط به یک تمرین وضعیت اضطراری در ایستگاه فضایی تصادفاً از رادیو عمومی ناسا پخش شد که هیجان و نگرانی‌های زیادی در اینترنت ایجاد کرد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی دائماً تصاویر دوربین‌های بیرونی و داخلی خود را روی اینترنت پخش می‌کند. اما ناگهان صدای یک زن ناشناس پخش شد که به فرمانده ایستگاه می‌گفت چگونه برای مقابله با یک وضعیت «هایپوباریک» (شرایطی که فشار هوا کمتر از حد مجاز است) آماده شود.

شنوندگان تنها می‌توانستند صدای کسی را بشنوند که دستورالعمل‌هایی به خدمه ایستگاه فضایی می‌داد. در بخش‌هایی از این مکالمه به «ضرباتی با چند DPS» (آسیب بر ثانیه) اشاره می‌شد. این صدا از خدمه می‌خواست تا بگویند که برای چند دقیقه فعالیت اکسیژن در ایستگاه فضایی موجود است.

بخش‌هایی از این مکالمه را می‌توانید در ویدیوی زیر تماشا کنید.

واکنش‌ها به پخش مکالمه‌های وضعیت اضطراری ایستگاه فضایی

این سوءتفاهم به سرعت باعث نگرانی بسیاری از افراد شد. اکانت‌های زیادی در X و در دیگر شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

قرار است ISS در دهه ۲۰۳۰ از مدار خود خارج شود، اما درحال‌حاضر همچنان یکی از فعال‌ترین بخش‌های عملیات فضایی این سازمان است و فضانوردان زیادی در آن سکونت دارند.

خوشبختانه ناسا در حساب کاربری ایستگاه فضایی بین‌المللی در X تأیید کرد که این مکالمه‌ها مربوط به یک تمرین وضعیت اضطراری بودند. این سازمان در توییت خود نوشت:

«هیچ وضعیت اضطراری در ایستگاه فضایی وجود ندارد. تقریباً در ساعت ۵:۲۸ عصر به‌وقت CDT مکالمه‌ای از یک کانال شبیه‌سازی روی زمین وارد پخش زنده ناسا شد که اعلام می‌کرد یکی از اعضا دچار علائم بیماری ناشی از کاهش ناگهانی فشار (Decompression sickness) شده است. این مکالمه ناخواسته از یک شبیه‌سازی پخش شد که در آن اعضای خدمه و تیم‌های زمینی سناریوهای مختلف را تمرین می‌کنند و ربطی به شرایط واقعی ایستگاه ندارد. خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در آن زمان خواب بودند. همگی آن‌ها در سلامت و امنیت کامل هستند و فردا ساعت ۸ صبح به وقت EDT برنامه راهپیمایی فضایی را آغاز می‌کنند.»

اشتباه ناسا باعث شد تا بسیاری از افرادی که پیگیر اخبار فضایی هستند شدیداً نگران شوند. احتمالاً برخی از خانواده‌های فضانوردان نیز دچار وحشت شدند. اما این اتفاق نشان می‌دهد که ناسا رویه‌های محکمی دارد (و دائماً آن‌ها را آزمایش می‌کند) تا مطمئن شود فضانوردان در ایستگاه فضایی آمادگی روبه‌روشدن با مشکلات را دارند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا