دانش و فناوری

ناسا در حال گسترش تاسیسات جزیره والوپس برای پشتیبانی سه برابر پرتاب است

بر اساس اسلایدها و ضبط‌های یک جلسه داخلی در 29 آوریل که توسط TechCrunch مشاهده شده است، ناسا یک ارزیابی رسمی زیست‌محیطی از تاسیسات خود در جزیره والوپس، ویرجینیا را آغاز می‌کند تا تعداد پرتاب‌های مجاز موشک به این سایت را تقریباً 200 درصد افزایش دهد.

تغییرات پیشنهادی می‌تواند به کاهش ازدحام در سایر فرودگاه‌های فضایی کشور کمک کند، که فشار ناشی از افزایش سریع ظرفیت پرتاب عمدتاً به دلیل SpaceX را احساس کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این فشار تنها بدتر شود زیرا شرکت‌هایی از جمله Rocket Lab، Relativity، Blue Origin و دیگران قصد دارند راکت‌های جدید را در چند سال آینده آنلاین کنند.

توسعه Wallops احتمالاً برای مدتی در ذهن مقامات ناسا بوده است. پس از اینکه راکت لب اولین پرتاب الکترون خود را از آنجا در سال 2022 انجام داد، مقامات آژانس به رسانه ها گفتند که علاقه شرکت های خصوصی که به دنبال پرتاب از این سایت هستند “بالا” بود. و در حالی که این برنامه ها در نهایت به عنوان بخشی از فرآیند EA عمومی می شوند، این اولین بار است که مقیاس تغییرات پیشنهادی منتشر می شود.

ارزیابی زیست‌محیطی انبساط جنوبی جزیره والوپز (WISE EA)، همانطور که آژانس این تعهد را می‌نامد، پیامدهای بالقوه افزایش گسترده در پرتاب‌های سالانه از 18 به 52 مورد را مطالعه خواهد کرد. این مطالعه همچنین سایر تغییرات حیاتی سایت مانند آب را در نظر خواهد گرفت. فرود بارج در اولین مراحل موشک و ذخیره سازی متان مایع در محل، یک سوخت جدید موشک. برای درک کامل تأثیرات این تغییرات، ناسا با پیمانکارانی کار خواهد کرد که آنالیزهای صوتی را انجام می دهند و به تأثیرات انتشار هوا و تأثیرات آن بر حیات وحش دریایی و محلی نگاه می کنند.

این تحلیل همچنین ساخت حداکثر چهار سکوی پرتاب جدید و نصب یک پرتابگر زیرمداری را در نظر خواهد گرفت که تا 30 شلیک در سال را انجام می دهد.

افزایش پرتاب و ترکیب سوخت جدید مجاز به ویژه قابل توجه است. امروزه، از 18 پرتاب سالانه مجاز در WFF، تنها 6 مورد می توانند شامل موشک های سوخت مایع باشند و 12 مورد دیگر موشک های سوخت جامد هستند. موتورهایی که الکترون، پرتابگر Rocket Lab که از والوپس پرواز می کند، نیرو می دهند، از ترکیبی از اکسیژن مایع و RP-1، یک نفت سفید بسیار تصفیه شده استفاده می کنند.

تجزیه و تحلیل جدید 52 پرتاب در سال را مجاز می‌سازد و اجازه می‌دهد ترکیب سوختی را که متالوکس، سوخت موشکی متشکل از اکسیژن مایع و متان مایع، نیز شامل می‌شود، فراهم کند. متالوکس به سیستم پیشران انتخابی برای راکت‌های نسل بعدی از جمله استارشیپ اسپیس ایکس، نوترون آزمایشگاه موشک، Terran R از نسبیت اسپیس و نیو گلن بلو اوریجین تبدیل شده است.

ناسا در حال گسترش تاسیسات جزیره والوپس برای پشتیبانی سه برابر پرتاب است

اسلایدی که تغییرات پیشنهادی را نشان می دهد. اعتبار تصویر:

یکی از محرک های توسعه پیشنهادی افزایش سرعت پرتاب این شرکت ها است. (در حالی که نسبیت به طور علنی هیچ برنامه ای برای پرتاب از والوپز فاش نکرده است، این شرکت به همراه Rocket Lab به عنوان دو “آژانس مشارکت کننده” در فهرست قرار گرفتند.)

سایت Wallops برای برنامه های Rocket Lab برای عرضه نوترون به بازار تا پایان سال جاری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در سال 2022، این شرکت اعلام کرد WFF را به عنوان خانه آینده برای اولین سکوی پرتاب و تأسیسات تولید نوترون انتخاب کرده بود، که به طور موثر ادعایی را در آینده جزیره مطرح کرد. برنامه های بازیابی راکت برای نوترون همچنین شامل فرود تقویت کننده در پایین برد، بر روی یک بارج در دریا است.

یکی از اسلایدهای ارائه شده توسط میلر، پیش‌بینی پرتاب WFF را تا سال 2032 نشان می‌دهد. مشخص نیست که آیا داده‌های این اسلاید توسط شرکت‌های خصوصی ارائه شده است یا از تخمین‌های داخلی ناسا است، و ناسا بلافاصله به درخواست TechCrunch برای اظهار نظر پاسخ نداد. اما حدود پنج پرواز سالانه نوترون را تا سال 2030 در هر سال ترسیم می کند. همچنین تا آن تاریخ حدود پنج پرتاب MLV Firefly و Northrop را ترسیم می کند.

اعتبار تصویر: TechCrunch

ارزیابی‌های زیست‌محیطی ضروری است: این ارزیابی‌ها تضمین می‌کنند که ناسا و شرکای تجاری آن از مقررات زیست‌محیطی مرتبط با انتشارات هوا، تأثیرات صوتی و تأثیرات بر حیات وحش محلی پیروی می‌کنند. آنها همچنین یک مکان مهم برای ورودی از طرف سهامداران، از جمله مردم فراهم می کنند. وجود ارزیابی زیست محیطی برای شرکت هایی مانند Rocket Lab، و همچنین Firefly Space و Northrop Grumman که با هم در حال توسعه یک وسیله پرتاب متوسط ​​هستند، حیاتی است.

ناسا در سال 2019 بیانیه تاثیرات زیست محیطی برنامه‌ای (PEIS) را برای سایت والوپز تکمیل کرد، اما همانطور که شری میلر یکی از مقامات آژانس در طول تماس گفت، رشد پیش‌بینی‌شده فعالیت در جزیره “بیشتر از اعدادی است که برای آن سند تجزیه و تحلیل شد”. برخی از اقدامات پیشنهادی به هیچ وجه در سند 2019 مورد بحث قرار نگرفتند، مانند فرود یک موشک با شناور آبی. میلر گفت ناسا به طور همزمان آنچه را که به عنوان “ارزیابی مجدد کتبی” ارزیابی 2019 شناخته می شود انجام می دهد تا بفهمد که آیا ارزیابی های زیست محیطی اضافی برای اجازه ذخیره سازی متان مایع و مجوز آزمایش آتش سوزی استاتیک موتورهای متالوکس در WFF لازم است یا خیر. این امر به آن اقدامات برای دو سال اجازه می دهد، و مهمتر از همه، به عنوان نوعی اقدام موقت برای تسهیل گسترش نوترون توسط آزمایشگاه راکت عمل می کند. WISE EA کامل برای ده سال کامل تمدید خواهد شد.

به دلیل دامنه ارزیابی‌های مختلف زیست‌محیطی، پیش‌بینی می‌شود که فرآیند کامل EA حدود هجده ماه در هر اسلاید طول بکشد و سند نهایی در دسامبر 2025 منتشر شود.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا