دانش و فناوری

تصویر جذاب ناسا از قطب جنوب ماه، 3 محل احتمالی فرود مأموریت آرتمیس 3 را نشان می‌دهد

ناسا به‌تازگی تصویری از قطب جنوب ماه منتشر کرده است که احتمالاً محل فرود مأموریت آرتمیس 3 را نشان می‌دهد. این تصویر موزاییکی جذاب با استفاده از دو دوربین ناسا در مدار پیرامون قمر زمین تهیه شده است.

ناسا و نشنال جئوگرافیک با همکاری یکدیگر تصویری پیش‌تر دیده‌نشده و پرجزئیات از قطب جنوب ماه را به همراه نقشه سایت‌های نامزد فرود مأموریت آرتمیس 3 منتشر کرده‌اند. تصویر ماه از مجموعه‌ای از عکس‌های تهیه‌شده با دوربین LROC و ShadowCam به‌دست آمده است.

تصویر قطب جنوب ماه چه چیزی را نشان می‌دهد؟

ناسا و نشنال جئوگرافیک در توصیف این تصویر نوشته‌اند: «پوشیده در ظلماتی ابدی، بخش داخلی دهانه شکلتون (Shackleton) در نزدیکی قطب جنوب ماه در این تصویر موزاییکیِ حیرت‌آور آشکار شده است. تصویر خود دهانه توسط دوربین ShadowCam به‌دست آمده که ابزاری از ناسا برای بررسی بخش‌های تاریک سطح ماه است.»

در این بیانیه همچنین آمده که بخش‌های پیرامون دهانه نیز با دوربین مدارگرد شناسایی ماه تصویربرداری شده است. این تصویر در‌مجموع قسمت‌های سه منطقه از مجموع 13 منطقه احتمالی برای فرود فضانوردان در مأموریت آرتمیس 3 را نشان می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم، نقشه‌ای هم از محل‌های احتمالی فرود مأموریت آرتمیس 3 منتشر شده است که در بالا می‌توانید آن را ببینید.

«دوربین مدارگرد شناسایی ماه» یا LROC درواقع به شبکه‌ای از دوربین‌ها روی مدارگرد شناسایی ماه ناسا گفته می‌شود که از ماه ژوئن سال 2009 درحال گردش به دور قمر زمین است. دوربین ShadowCam هم ابزاری روی «مدارگرد ماه مسیریاب کره [جنوبی]» یا KPLO است که ناسا در تأمین هزینه ساخت آن مشارکت داشته. این دوربین نسبت به سایر دوربین‌های ماه ناسا، 200 برابر بیشتر در برابر نور حساسیت دارد.

پس از دهه‌ها، کشورهای زیادی دوباره به ماه چشم دوخته‌اند و به‌نظر می‌رسد که رقابت در این زمینه بیشتر و بیشتر خواهد شد. هند یکی از تازه‌واردان به این حوزه است که چند وقت پیش برای اولین‌بار کاوشگر خود را روی قطب جنوب قمر زمین فرود آورد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا