دانش و فناوری

یک رنو ایده آل برای بازار ایران؛ کراس اوور فرانسوی با 300 اسب بخار قدرت

رنو با قدرت وارد بازی خودروهای هیبریدی شده است و نامی شایسته را نیز برای این مدل انتخاب کرده است. این کراس اوور کوپه به احترام جنگنده‌های قدرتمند فرانسه در دهه 1930 میلادی، رافال نام دارد و در دسته‌‌ی شاسی‌بلندهای کوپه قرار می‌گیرد. رنو مانور ویژه‌ای روی ویژگی‌های این شاسی‌بلند خوش‌استیل می‌دهد و مثل هواپیماهای رافال آن را مجهز به آخرین تکنولوژی‌ها توصیف می‌کند. قوی‌ترین نسخه از این شاسی‌بلند جدید فرانسوی با پیشرانه هیبریدی 300 اسب بخاری تولید خواهد شد و به دلیل حجم کم پیشرانه بنزینی و هیبریدی بودن، این مدل در زمره معدود خودروهایی قرار می گیرد که با تعرفه پایین امکان ورود به بازار ایران را دارند.

ابعاد رنو رافال

رنو رافال نقش یک خودروی پرچمدار در سایه را برای کمپانی ایفا می‌کند. از نظر طراحی این خودرو بر مبنای زبان طراحی جدید رنو توسعه پیدا کرده است و چهره متمایزی دارد. با 4.71 متر طول، 1.86 متر عرض، 1.61 متر ارتفاع و فاصله محوری 2.74 متر، رافال در کلاس D طبقه‌بندی می‌شود. با چنین ابعادی باید گفت این خودرو تنها 12 میلیمتر از اسپیس هفت‌نفره کوتاه‌تر است.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%86%d9%88'>رنو</a> رافال

طراحی بیرونی

اگر با دقت به تصاویر رنو رافال نگاه کنید، به احتمال زیاد شما هم شباهت‌هایی را با محصولات اخیر پژو مشاهده خواهید کرد، به‌خصوص در نمای جلو. این امر اصلاً بی‌راه نیست، چرا که زبان طراحی جدید رنو توسط مدیر طراحی سابق پژو یعنی آقای «ژیل ویدال» پایه‌‌گذاری شده است!

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%86%d9%88'>رنو</a> رافال

در نمای روبرو، چراغ‌های اصلی باریک و به تکنولوژی LED مجهز هستند. چراغ‌های روشنایی در روز هم فرمی مشابه با یک بومرنگ یا نوک پیکان دارند. جلوپنجره رنو رافال از ساختاری ایرودینامیک برخوردار است و شبکه‌های آن مثل لوگوی کمپانی، لوزی‌شکل هستند. مکمل عملکرد جلوپنجره، ورودی هوای بسیار بزرگی است که در قسمت پایینی سپر قرار دارد.

چراغ های اصلی

تازه‌ترین محصول رنو در نمای جانبی هم طراحی زیبا و جذابی دارد. ویژگی‌هایی مثل گلگیرهای متورم، محافظ‌های مشکی براق پایین بدنه، خطوط تیز روی پنل‌ها و شیب زیاد قسمت انتهایی، رافال را خودرویی جسور و پویا نشان می‌دهند. جالب اینکه رنو می‌گوید به‌خاطر شیب 17 درجه‌ای شیشه عقب، این خودرو نیازی به برف‌پاکن ندارد! گفتنی است این شاسی‌بلند کوپه روی رینگ‌های 20 اینچی حرکت می‌کند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%86%d9%88'>رنو</a> رافال

در نمای عقب نیز رنو رافال طراحی به‌روزی دارد. چراغ‌های Y شکل این خودرو یادآور محصولات میتسوبیشی هستند. از آنجایی که رنو و میتسوبیشی عضو یک ائتلاف به‌شمار می‌روند، هیچ بعید نیست که رافال در آینده با هویتی جدید و به‌عنوان یکی از محصولات برند ژاپنی نیز وارد بازار شود. برآمدگی درب صندوق، اسپویلر انتهای سقف و سپر عضلانی جزو ویژگی‌های شاخص این تازه‌وارد فرانسوی هستند. از نکات جالب این نما، جاگذاری و ادغام هنرمندانه خروجی‌های اگزوز با سپر است.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%86%d9%88'>رنو</a> رافال

رنو رافال با رنگ‌های متنوعی تولید خواهد شد که عبارتند از سفید مرواریدی، آبی آلپاین، قرمز آتشین، مشکی الماسی و خاکستری سرامیک.

طراحی داخلی

رافال از داشبورد موسوم به OpenR بهره می‌برد، همان داشبوردی که رنو آن را قبلاً با دو مدل آسترال و اسپیس معرفی کرده است. در قسمت میانی، یک نمایشگر بزرگ 12 اینچی لمسی ایستاده برای مدیریت سیستم اینفوتینمنت وجود دارد. این سیستم به اندروید اتوموتیو نسخه 12 مجهز است و از اپل کارپلی و اندروید اتو به‌صورت بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%86%d9%88'>رنو</a> رافال

در پشت فرمان هم یک نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی اطلاعات ضروری خودرو را در اختیار راننده می‌گذارد. این دو نمایشگر درون پنلی L شکل نصب شده‌اند. مکمل عملکرد این نمایشگرها یک هداپ دیسپلی 9.3 اینچی است.

یکی از ویژگی‌های جالب کابین رنو رافال نورپردازی کابین آن است. با توجه به زمان روز، نورپردازی داخلی به‌طور اتوماتیک رنگ مناسبی را انتخاب می‌کند تا حال و هوای کابین با فضای بیرونی هماهنگ شود. علاوه‌بر این، سقف پانورامیک این خودرو به شیشه مات‌شونده مجهز است و سرنشینان می‌توانند آن را مات یا شفاف کنند.

سقف شیشه ای

شاسی‌بلندهای کوپه اکثراً با مشکل فضای داخلی تنگ روبرو هستند، اما رنو تأکید دارد رافال از این قاعده مستثنی است. این کمپانی می‌گوید به‌واسط فاصله محوری زیاد، همه سرنشینان از فضای کافی برخوردار هستند. همچنین صندوق بار این خودرو حجمی برابر با 647 لیتر دارد، رقمی که با گنجایش قسمت بار نسخه 5 نفره از اسپیس برابری می‌کند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%86%d9%88'>رنو</a> رافال

رنو رافال از لحاظ تجهیزات و سیستم‌های کمکی راننده دست پر وارد عرصه رقابت خواهد شد. این شاسی‌بلند کوپه با اتکا به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پیشرفته خود سطح دوم از فناوری خودران را ارائه می‌کند.

مشخصات فنی

شاسی‌بلند کوپه رنو فقط با پیشرانه هیبریدی تولید خواهد شد. به‌عنوان یک مدل پرچمدار، رافال با پیشرانه‌های مدرن سری E-Tech به‌فروش خواهد رسید. از این رو باید گفت این خودرو از نظر فنی اشتراکات زیادی با آسترال و اسپیس دارد. در مدل پرچمدار نیروی مورد نیاز توسط موتور 1.2 لیتری سه سیلندر 129 اسب بخاری تأمین می‌شود. این موتور با یک موتور برقی و استارتر ولتاژ بالا همکاری می‌کند. این موتور توسط باتری لیتیوم یونی 2 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. مجموع قدرت این پیشرانه 197 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور است. وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های محور جلو را هم گیربکس خودکار چند حالته بر عهده دارد.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b1%d9%86%d9%88'>رنو</a> رافال

در مدل‌های پرچمدار از پیشرانه E-Tech 4×4 هیبریدی شارژی استفاده می‌شود. این پیشرانه ترکیبی است از موتور 1.2 لیتری سه سیلندر و یک موتور برقی قدرتمند که روی محور عقب قرار می‌گیرد. مجموع خروجی این پیشرانه چیزی در حدود 300 اسب بخار خواهد بود. همان‌طور که قابل حدس است، در مدل‌های مجهز به این پیشرانه هر چهار چرخ نیروی پیشرانه را دریافت می‌کنند. رنو تأکید دارد این مدل‌ها می‌توانند در حالت تمام الکتریکی مسافت بسیار بیشتری را نسبت به خودروهای هیبریدی شارژی کنونی پشت سر بگذارند. متأسفانه این کمپانی از ورود به جزئیات و اعلام مسافت قابل پیمایش خودداری کرده است.

فرمان

زمان عرضه، رقبا و قیمت رنو رافال

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، رنو رافال از بهار 2024 در اروپا و برخی بازارهای دیگر عرضه می‌شود. این شاسی‌بلند کوپه در شهر پالنسیای اسپانیا مونتاژ خواهد شد. پژو 408 و سیتروئن C5X رقبای مستقیم رافال هستند. در رابطه با قیمت اطلاعات رسمی در دست نیست، ولی با توجه به رقبا، قیمت آن باید چیزی بین 30 الی 40 هزار پوند باشد. با ویژگی‌های جذابی که رافال دارد، احتمالاً این خودرو خواهد توانست نظر مثبت مشتریان مدل‌های لوکسی مثل مرسدس بنز GLC کوپه، ب ام و X4 و آئودی Q5 اسپرتبک را جلب کند. اگر شما امکان خرید چنین مدل‌هایی را داشتید، به‌سراغ رنو رافال می‌رفتید؟

آگهی
دکمه بازگشت به بالا