دانش و فناوری

گزارش نکس‌لوکس از SVODها: پرطرفدار میان کودکان و بزرگسالان، نامحبوب برای نسل زد

براساس داده‌های آژآنس نکس‌لوکس، گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال و کودکان زیر 8 سال، بیشترین میزان استقبال از پلتفرم‌های SVOD را دارند. این درحالی است که محتوای این پلتفرم‌ها در میان نسل زد محبوبیت کمتری دارد.

آژانس نکس‌لوکس که در زمینه انتشار گزارش درباره تحلیل عادات رسانه‌ای فعالیت دارد، گزارشی از شبکه نمایش خانگی مبتنی بر اشتراک (SVOD) در کشور منتشر کرده است.

Subscription Video On Demamd یا همان (SVOD)، رایج‌ترین نوع سرویس VOD است که کاربران با پرداخت مبلغی به شکل دوره‌ای (ماهانه، سالانه و …) می‌توانند به تمامی ویدیوهای سرویسی که در آن ثبت نام می‌کنند، دسترسی داشته باشند. معمولا در ازای پرداخت مبلغ اشتراک، نه تبلیغی نشان داده و نه پاپ‌آپی ظاهر می‌شود. البته در کشور ما علاوه بر دریافت حق اشتراک، برای کاربران تبلیغ نیز به نمایش در می‌آید که این کار در سطح بین‌المللی چندان رایج نیست. براساس گزارش نکس‌لوکس، سه بازیگر اصلی در این بازار فیلیمو، فیلم‌نت و نماوا هستند.

براساس داده‌های موجود در این گزارش، ضریب نفوذ شبکه نمایش خانگی در ایران در شهریور ۱۴۰۲، برابر با ۱۳.۶ درصد بوده است. این به این معنا نیست که تنها ۱۳.۶ درصد مخاطبان محتوای شبکه نمایش خانگی را تماشا می‌کنند؛ بلکه این افراد کسانی هستند که از طریق خرید اشتراک، این برنامه را از پلتفرم‌های شبکه‌های نمایش خانگی تماشا می‌کنند. همچنین ممکن است با یک اشتراک، چندین نفر محتوای شبکه نمایش خانگی را دنبال کنند که شامل ضریب نفوذ می‌شود.

آنطور که در گزارش نکس‌لوکس آمده، اغلب یوزرها، از نظر حجم استفاده در طبقه لایت یوزرها قرار مى گیرند. یعنى
اغلب یک یا دو سریال را از پلتفرم دنبال مى کنند. فقط 1.7 درصد از افراد جامعه، هوى یوزر هستند و بیشتراز 7 ساعت در هفته را به تماشاى محتواى این پلتفرم اختصاص مى‌دهند. اغلب مخاطبان فقط سریال هاى اصلى را از پلتفرم
تماشا مى کنند و سایر برنامه ها مانند فیلم‌هاى سینمایى خارجى را از پلتفرم، دنبال نمى کنند.

پراکندگى مخاطبان مستقیم SVOD

جالب است بدانید، بزرگترین گروه مخاطبان SVOD افراد ۳۰ تا ۴۵ سال هستند. گروه سنی ۳۱ تا ۴۵ سال نیز به تنهایی ۲۱.۷ درصد از مخاطبان را شامل می‌شوند.

به طور کلی، رده سنى ۳۱ تا ۴۰ سال، نیمى از یوزرهاى مستقیم شبکه نمایش خانگى برپایه حق اشتراک را
شامل مى‌شود. بنابراین رده ۳۱ تا ۴۵ سال، یوزرهاى اصلى این پلتفرم‌ها هستند.

همچنین براساس این گزارش، رده سنی ۳۳ تا ۳۷ سال، بالاترین سرانه مصرف پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی بر پایه حق اشتراک را دارند. نکته جالب اینجاست که نسل آلفا (به ویژه کودکان زیر ۸ سال) برای این پلتفرم‌ها تارگت خوبی به حساب می‌آیند. این درحالی است که میزان استقبال نسل زد این پلتفرم‌ها چندان بالا نیست.

سهم پلتفرم ازکانال‌هاى تماشاى محتوا

بر اساس نتایج به دست آمده توسط نکس‌لوکس، بخش قابل توجهى از محتواهاى ارائه شده در شبکه نمایش خانگى، از کانال‌هاى دیگرى دنبال مى‌شوند. به عنوان مثال، سریال زخم کارى که یکى از پربیننده‌ترین سریال‌هاى ارائه شده در شبکه نمایش خانگى محسوب مى‌شود، توسط ۵۸ درصد از افراد دیده شده است. اما این تماشا، لزوما از طریق شبکه
نمایش خانگى دیجیتال نبوده است.

گفتنی است که تنها ۳۱ از افراد، این برنامه‌ها را از طریق پلتفرم‌هایى نظیر فیلیمو، نماوا تماشا کرده‌اند. بخش عمده‌ای از مخاطبان، محتواى شبکه خانگى را از کانال‌هاى دیگر مانند دانلود از تلگرام؛ شبکه‌هاى ماهواره‌اى ، کلوب‌ها ودست فروش‌ها دنبال مى‌کنند.

خرید از دستفروش بیشتر از دانلود از سایت محبوب است

بررسى نتایج درسه بازه زمانى نشان مى‌دهد که مخاطبان، عمدتا به سمت کانال‌هاى رایگان گرایش دارند. یعنى ترجیح مى‌دهند براى تماشاى محتوا، حق اشتراک پرداخت نکنند. همچنین تعداد افرادى که محتواى شبکه نمایش خانگى را از طریق ویدئو کلوب‌ها و دستفروش‌ها ، تهیه مى‌کنند رو به افزایش بوده است و حالا خریداران این محصولات بسیار بیشتر از افرادی هستند که فیلم‌ها را از وبسایت‌ها دانلود می‌کنند.

به طور کلى، میزان استفاده از کانال‌هاى مختلف براى دسترسى به محتواى شبکه نمایش خانگى از طریق وبسایت‌های دانلود فیلم با افت نسبی و از طریق ویدئوکلوب‌ها با رشد مواجه بوده است. تماشای فیلم و سریال از طریق کانال‌های تلگرام، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایر کانال‌ها نیز تقریبا ثابت بوده است.

فیلیمو، رتبه برتر همه شاخص‌ها

در این بخش از گزارش نکس‌لوکس، به بررسى شاخص‌هاى عملکرد برند برای شبکه نمایش خانگی برپایه حق اشتراک پرداخته شده است. از نظر عملکرد برند، فیلیمو با اختلاف زیاد دررتبه اول قرار دارد که به سابقه وحجم تولیدات این
پلتفرم مربوط است. مثلا شاخص TOM در مورد فیلیمو به تنهایى برابر با ۶۵.۴ درصد است. این در حالى است که رقیب دوم یعنى فیلم نت، با ۱۸.۶ درصد دررتبه دوم قرار گرفته است. زمانى که از مخاطبان در مورد برند اصلى مورد استفاده در شش ماه اخیر سوال مى‌شود؛ امتیاز فیلیمو برابربا ۶۲.۴ درصد مى‌شود. نکته مهم اینکه داده‌هاى مربوط به شهریور ۱۴۰۲؛ نشان مى‌داد که نماوا در رتبه دوم قرار داشته است. اما دردى ۱۴۰۲، فیلم نت رشد
معنادارى داشته است وبه رتبه دوم رسیده است.

در مورد شاخص ترجیح برند یا MPSA؛ فیلیمو با ۶۶.۹ درصد؛ با اختلاف در جایگاه اول قرار گرفته است که نشان مى‌دهد بیشتراز دو سوم ازیوزرهاى شبکه خانگى، این پلتفرم را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح می‌هند. فیلم‌نت دررتبه دوم قرار گرفته و ۱۷.۷ درصد ازیوزرها، آن را ترجیح مى‌دهند. نماوا نیز با ۱۳.۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

همچنین از منظرشاخص Aided Awareness، فیلیمو همچنان دررتبه اول قرار دارد. امتیاز این برند درمیان یوزرها، به ۸۵.۶ درصد رسیده است . این شاخص در مورد نماوا ، برابر با ۴۵.۹ و در مورد فیلم نت، برابر با ۴۰.۶ درصد است. شاخص آگاهى از برند یا Aided Awareness در مورد هرسه برند فیلیمو، نماوا وفیلم‌نت، در مقایسه با شهریور ۱۴۰۲، با رشد همراه بوده است. اما این رشد، براى فیلم نت، معنادارتر از سایر برندها بوده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا