دانش و فناوری

امروز در فضا: NICMOS دوباره فعال شد

5 ژوئن 2002، پس از بیش از سه سال عدم فعالیت، دوربین مادون قرمز نزدیک و طیف‌سنج چند شیء (NICMOS) تلسکوپ فضایی هابل دوباره فعال شد. طیف‌سنج NICMOS باید خیلی سرد نگه داشته شود و مایع خنک‌کننده آن تمام نشود.

هابل از بسیاری جهات انقلابی در نجوم مدرن ایجاد کرده است؛ نه تنها به‌عنوان ابزاری کارآمد برای انجام اکتشافات جدید، بلکه به‌طور کلی با هدایت تحقیقات نجومی.

این اولین تلسکوپ فضایی بشر نبود، اما یکی از بزرگ‌ترین و همه‌کاره‌ترین تلسکوپ‌ها بود که به‌عنوان یک ابزار تحقیقاتی حیاتی برای نجوم شهرت دارد.

امروز در فضا: NICMOS دوباره فعال شد

ابزار NICMOS تلسکوپ هابل را قادر می‌سازد تا طول موج‌های نور نزدیک به فروسرخ را ببیند، به‌طوری‌که بتواند به غباری که نواحی داخلی که سحابی را پنهان می‌کند نفوذ کند.

طیف‌سنج برای سرد نگه‌داشتن‌ آشکارسازهایش، در یک ظرف قمقمه‌مانند پر از یخ نیتروژن جامد قرار داده‌ شده‌ بود. انتظار می‌رفت که یخ نیتروژن جامد تقریباً چهار سال دوام بیاورد.

بااین‌حال یخ تقریباً دو برابر سریع‌تر از آنچه تخمین زده‌ می‌شد تبخیر شد و تنها پس از 23 ماه عملیات علمی آن تمام شد.

طیف‌سنج NICMOS نهایتاً در سال 2001 و در طول مأموریت خدمات هابل به یک یخچال جدید مجهز شد. تصاویر آزمایشی آن در 5 ژوئن 2002 منتشر شد تا نشان دهد که یک‌بار دیگر به خوبی کار می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا