دانش و فناوری

بودجه جدید Orbex ممکن است ریزپرتابگر Prime آن را به مدار سرعت بخشد

Orbex، توسعه‌دهنده پرتاب کوچک مستقر در بریتانیا، با آماده شدن برای اولین پرتاب مداری خود، از بانک ملی اسکاتلند و سایر سرمایه‌گذاران تقویت شد، اگرچه این ماموریت هنوز تاریخ مشخصی ندارد.

Orbex که در سال 2015 تأسیس شد، یکی از معدود شرکت هایی است که برای توسعه نسل بعدی وسایل پرتاب اروپایی مسابقه می دهند. این شرکت ها به دنبال پر کردن شکاف عظیمی هستند که پس از بازنشستگی آریان 5 و تاخیرهای عمده در موشک های آریان 6 و وگا سی ایجاد شده است. نبود این وسایل نقلیه به این معنی است که اساسا ظرفیت پرتاب بومی از اروپا صفر است.

اما غیبت نیز به معنای فرصت برای Orbex است. این شرکت در حال توسعه چیزی است که گاهی اوقات ریز پرتاب نامیده می شود: یک وسیله نقلیه دو مرحله ای به نام Prime که فقط 19 متر ارتفاع دارد و برای حمل محموله هایی تا وزن 180 کیلوگرم طراحی شده است. نزدیکترین مقایسه، الکترون آزمایشگاه راکت است که یک متر کوتاهتر است اما می تواند تا 300 کیلوگرم را حمل کند.

برای Orbex، این جثه کوچک یک مزیت است، نه یک عیب، و فیلیپ چمبرز، مدیرعامل Orbex از طریق ایمیل به TechCrunch گفت که این شرکت در حال مشاهده “شرایط بازار مثبت” برای محصول خود است.

او گفت: “ما شاهد رشد تصاعدی ماهواره‌هایی هستیم که به سمت LEO پرتاب می‌شوند و تقاضا برای پرتاب بسیار بیشتر از عرضه است – در حال حاضر امکان پرتاب حتی یک کیلوگرم از اروپا وجود ندارد و تقاضا برای قابلیت‌های پرتاب مستقل وجود دارد.” گفت. ما آزادی عمل را به مشتریان اروپایی ارائه خواهیم داد تا بتوانند پرتاب های خود را کنترل کنند و بارهای اروپایی را از خاک اروپا راه اندازی کنند.

پرایم از یک فرودگاه جدید در ساترلند در شمال اسکاتلند که با کمک بودجه آژانس فضایی ملی بریتانیا ساخته می شود، پرتاب خواهد شد. هدف در نهایت ترکیب یک فناوری بازیابی ثبت شده است که شرکت آن را REFLIGHT می نامد. این یک ساختار بین مرحله ای است که بین مراحل موشک قرار دارد. پس از جدا شدن بوستر، چهار “گلبرگ” تا می‌شوند و همراه با چتر نجات، کشش کافی را ایجاد می‌کنند تا امکان سقوط نرم اقیانوس فراهم شود.

یک وسیله نقلیه بزرگتر نیز در نهایت می تواند در برنامه باشد، اگرچه چمبرز واضح بود که Prime اولویت اول شرکت است. با این حال، او گفت که بسیاری از فناوری‌های اصلی آن موشک می‌توانند برای پشتیبانی از محموله‌های بزرگ‌تر مقیاس شوند.

“قوانین فیزیک حکم می کند که اگر می خواهید در هزینه هر کیلوگرم رقابت کنید، باید این کار را با وسایل نقلیه بزرگتر انجام دهید، بنابراین، من فکر می کنم منطقی است که Orbex این را در نظر بگیرد.”

این شرکت سری D خود را با 16.7 میلیون پوند (20.7 میلیون دلار) بودجه جدید، با کمک های اضافی از Octopus Ventures، BGF، Heartcore، EIFO و دیگران آغاز می کند. سرمایه جدید پس از بسته شدن Orbex به ارزش 40.4 میلیون پوند (50 میلیون دلار) به دست آمد. سری C در اکتبر 2022. در حالی که یک سخنگوی تایید کرد که بودجه جدید “کمک خواهد کرد اوربکس توسعه Prime … را افزایش دهید تا از آمادگی کامل و مقیاس پذیری برای دوره راه اندازی آن اطمینان حاصل کنید.» هنوز یک پنجره راه اندازی شرکتی اعلام نشده است.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا