دانش و فناوری

سرمایه‌گذار مخالف پان آفریقایی P1 Ventures برای اولین بار برای صندوق دوم خود به 25 میلیون دلار رسید

شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر پان آفریقایی P1 Ventures به اولین بسته شدن دومین صندوق خود با 25 میلیون دلار رسیده است. شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر این سرمایه را از برخی از بزرگترین شرکت های صنعتی آفریقا و شرکت های خصوصی، چندین صندوق سرمایه گذاری و شرکای عمومی صندوق های جهانی مستقر در ایالات متحده و اروپا تامین کرد.

بنیانگذار و شریک عمومی، میکائیل حجار در مصاحبه ای با TechCrunch گفت که P1 Ventures انتظار دارد تا اوایل سال آینده به پایان نهایی برسد.

Hajjar P1 Ventures را در سال 2020 با هشام هالبونی راه‌اندازی کرد که او نیز به عنوان یک شریک عمومی فعالیت می‌کند. اولین صندوق آن (که حجار آن را سند اثبات مفهومی می نامد) 11 میلیون دلار به 24 شرکت سرمایه گذاری اختصاص داد که عمدتاً بر تجارت الکترونیک، فین تک، بیمه فناوری، فناوری سلامت و صنایع SaaS متمرکز بود.

در حالی که این صندوق دوم (اولین صندوق نهادی آن) همچنان بر این بخش ها تمرکز خواهد کرد، این شرکت هوش مصنوعی را به ترکیب اضافه می کند. اولین سرمایه‌گذاری آن در این دسته، استارت‌آپ سنگالی Nkoloso.ai است که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و هوش مصنوعی، بخش‌های وسیعی از زمین‌های کشاورزی را ردیابی می‌کند. همچنین یکی از پنج استارت آپی است که شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر مستقر در سانفرانسیسکو از صندوق دوم خود حمایت کرده است.

هاجار استدلال می‌کند که استفاده از هوش مصنوعی توسط این شرکت در بخش‌های کشاورزی و کالاهای مصرفی سریع (FMCG) نمونه‌ای از پتانسیل آفریقا برای استفاده از این فناوری نوظهور برای دور زدن زیرساخت‌های سنتی است، مشابه روشی که پول موبایل در آفریقا از نیاز به بدهی و بدهی فراتر رفت. کارت اعتباری زیر علاوه بر این، هوش مصنوعی نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های آفریقایی ممکن است محصولاتی با دسترسی جهانی توسعه دهند.

ما معتقدیم که هوش مصنوعی فرصت جهشی بزرگ بعدی آفریقا خواهد بود. بنابراین وقتی فکر می‌کنید چگونه فین‌تک قاره را متحول کرد و به آن اجازه داد تا بخش بانکی را مختل کند، ما معتقدیم هوش مصنوعی در بخش‌هایی مانند خرده‌فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و اقتصاد خلاق نیز همین کار را خواهد کرد.»

آنچه که ما در هوش مصنوعی می بینیم، توانایی صادرات است. همانطور که می دانید ریسک بازار واحد و ارز اصلی ترین ریسک سرمایه گذاری در آفریقا است. زیبایی هوش مصنوعی این است که شما کسب و کارهای صادراتی دارید.” حجار از Instabug متولد مصر، شرکتی که چک فرشته را از آن جدا کرد، و InstaDeep زیرمجموعه BioNTech را به عنوان نمونه‌هایی از این قبیل نرم‌افزارها و کسب‌وکارهای هوش مصنوعی آفریقایی با مشتریان در ایالات متحده، اروپا و سراسر جهان نام برد.

P1 Ventures اخیراً یک برنامه Entrepreneur In Residence را آغاز کرد که بر اساس آن Nkoloso.ai بودجه دریافت کرد. هر دو شریک از مهارت ها و تخصص خود به عنوان اپراتورهای گذشته برای مدیریت این استودیوی سرمایه گذاری استفاده می کنند، که در نظر دارد در چهار سال آینده چهار استارت آپ دیگر را به سرپرستی بنیانگذارانی که قادر به دستیابی به تناسب محصول با بازار و مقیاس بندی محصول هستند، راه اندازی کند.

در طول مصاحبه، حجار با افتخار رویکرد “مخالف” شرکت خود را برای سرمایه گذاری (VC) در آفریقا برجسته می کند. ما از مسیر شکست خورده خارج می شویم و به عقب ماندگی ها می پردازیم. ما در جایی سرمایه گذاری می کنیم که هیچ کس دیگری انجام نمی دهد. Chari، یک پلت فرم تجارت الکترونیک B2B در مراکش؛ و Djamo، یک استارتاپ پرداخت در ساحل عاج. این استارت‌آپ‌های تازه‌کار به‌عنوان استارت‌آپ‌های با بودجه خوب در کشورهای مربوطه ظاهر شده‌اند. قابل ذکر است، یاسر، اولین سرمایه گذاری این شرکت، به عنوان یکی از با ارزش ترین استارت آپ ها در آفریقا و خاورمیانه برجسته می شود.

P1 Ventures

LR: هشام حلبونی و میکائیل حجار.

اگرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های P1 Ventures از صندوق اولیه‌اش در مرحله اولیه انجام شد، این شرکت خود را چند مرحله‌ای توصیف می‌کند و گهگاه به صورت فرصت‌طلبانه در سرمایه‌گذاری‌های سری A و B شرکت می‌کند. بدیهی است که P1 Ventures احتمالاً در مراحل بعدی توسعه، چک‌های کوچکی را برای شرکت‌هایی مانند یاسر و فین‌تک مصری MoneyFellows، به دلیل اندازه محدود سرمایه اولیه خود، ارائه کرده است. با این وجود، جالب است که این شرکت توانست در این دور شرکت کند. حجار توضیح داد که سابقه سازمانی شرکا عامل مهمی است. او همچنین به موارد خاصی اشاره کرد که آربیتراژ مرحله و جغرافیا بسیار مهم است و بر مشارکت فعال آنها در کمک به شرکت ها با سرمایه گذاران برای دورهای بعدی، استعدادها و استراتژی توسعه تاکید کرد.

شریک عمومی گفت: «تعداد بسیار کمی از پزشکان عمومی آفریقایی با آن سابقه سازمانی وجوه را مدیریت می کنند و این به ما امکان می دهد دید بهتری در مورد آنچه برای ایجاد مشاغل تعیین کننده دسته بندی لازم است داشته باشیم، به ویژه هنگامی که به نقاط عطف و آربیتراژ در مراحل و جغرافیا نگاه می کنیم. با اشاره به این که P1 Ventures چگونه Chari را در مرحله پیش‌بذر به جای معاملات تجارت الکترونیک B2B محبوب‌تر در مصر و نیجریه و MoneyFellows در سری A به جای سایر فین‌تک‌های مرحله پیش‌بذر/بذر با قیمت‌های مشابه در مصر انتخاب کرد.

هاجار خاطرنشان کرد، علاوه بر این، P1 Ventures در اتصال MoneyFellows با CommerzVentures برای دور سری B و Chari در چندین خرید که در دو سال گذشته انجام داده است، نقش مهمی داشت.

Reliance Health و Gameball با حمایت جنرال آتلانتیک، یک شرکت نرم افزاری مصری که وفاداری و حفظ مشتری را با پایگاه مشتری در 70 کشور بازی می کند، از جمله 29 سرمایه گذاری اولیه P1 Ventures در 10 کشور از زمان راه اندازی آن است.

P1 Ventures مشاهده کرده است که به طور متوسط، مشاغل پرتفوی آن به ازای هر دلاری که سرمایه‌گذاری کرده است، 35 برابر بیشتر پول بعدی را تضمین می‌کنند، حتی در مواجهه با کاهش بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهانی. شرکتی که IRR خود را فاش نکرد، ادعا می کند که این معیار از ارزش قابل توجهی ناشی می شود که فراتر از سرمایه به شرکت های پرتفوی خود کمک می کند. این ارزش در درجه اول به تخصص چند مرحله ای، چندبخشی و شبکه های گسترده شرکا در سراسر ایالات متحده، اروپا و آسیا نسبت داده می شود.

قبل از مشارکت در سرمایه گذاری فرشته در سال 2014 و تأسیس P1 Ventures در سال 2021، هالبونی قبلاً به عنوان شریک در من کپیتال، یکی از شرکت های تابعه گروه منصور، موقعیت داشت. Man Capital در اوایل در شرکت های برجسته ای مانند Uber، Airbnb و Bolt سرمایه گذاری کرده بود. او همچنین مدیر عامل EFG Hermes، یکی از بزرگترین بانک های سرمایه گذاری MENA بود. از سوی دیگر، هاجار، فارغ التحصیل و مهندس MBA استنفورد، در گوگل، زوم و آروا که همگی جزو شرکت های فورچون 500 هستند، نقش داشته است.

من اولین موریتانیایی هستم که یک صندوق راه اندازی می کنم. همانطور که می توانید درک کنید، این با یک معنای عمیق همراه است. من می دانم استعدادهای آفریقایی پراکنده تر از VC فعلی هستند. من قصد دارم این عامل تغییر باشم و نسل بعدی کارآفرینان آفریقایی را توانمند کنم. درست همانطور که مردم از من به عنوان یک مدیر صندوق سرمایه گذاری در حال ظهور فرصت استفاده کردند، اکنون وظیفه من است که از بنیانگذاران ضعیف حمایت کنم و آنها را به برندگان منطقه ای، اگر نه جهانی، تبدیل کنم.

همچنین، آنچه آفریقا در حال حاضر از سر می‌گذرد، به اعتقاد ما، بسیار شبیه به آنچه اروپا در 25 سال پیش یا آمریکای لاتین هشت سال پیش از آن گذشت، دارد. ما معتقدیم P1 بهترین موقعیت را دارد تا به عنوان VC برتر ظاهر شود، درست مانند Index Ventures در اروپا یا کازک در آمریکای لاتین.»

همراه با شرکا، گروه مشاوره P1 نیز متشکل از سرمایه گذاران و اپراتورها، از جمله امیل مایکل، مدیر ارشد تجاری سابق اوبر، و برنارد دال، شریک سابق Index Ventures مستقر در لندن است.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا