دانش و فناوری

مردم قدرت تعویض موبایل ندارند؛ بازار تعمیرات داغ است

قدرت خرید مردم دیگر به‌قدری کم شده است که برخلاف روال معمول، حتی با بالارفتن قیمت دلار هم تقاضا برای خرید موبایل بیشتر نمی‌شود. «سیدحسین سادات حسینی»، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران، این را عامل رکود دوماهه در بازار موبایل دانسته است. 

سادات حسینی به ایلنا گفت: «تا سال پیش، اوضاع به‌گونه‌ای بود که با افزایش قیمت دلار تقاضای مردم برای خرید گوشی افزایش پیدا می‌کرد، اما به‌تازگی این رفتار تغییر کرده است و حتی موضوعی مانند افزایش قیمت دلار هم تقاضا را تحریک نمی‌کند، چون مردم توان خرید ندارند.»

به گفته او، حتی معاملات شب عید بازار موبایل هم رمقی نداشته است و همچنان «بیشتر خرید و فروش میان همکاران در صنف موبایل‌فروشی صورت می‌گیرد و خرید عموم مردم کاهش پیدا کرده است». درمقابل، مردم به تعمیر موبایل‌هایشان روی آورده‌اند و بازار تعمیرات رونق گرفته است.

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران درباره تأثیر نوسان‌های ارزی بر بازار موبایل می‌گوید: «با افزایش اخیری که در قیمت دلار اتفاق افتاد، قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار حدود پنج درصد افزایش پیدا کرد؛ زیرا این اقلام با ارز حاصل از صادرات وارد می‌شود. اما موبایل‌هایی که قیمت آن‌ها پایین‌تر از این رقم است با ارز نیمایی وارد می‌شوند؛ بنابراین این دسته از موبایل‌ها چندان از نوسانات ارزی تأثیری نمی‌پذیرند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا